به گزارش «ایلنا»، صدرالدین نیاورانی پیرامون تبعات مرجوع کردن محصولات کشاورزی صادراتی در ماه‌های اخیر گفت: «اهمال و کوتاهی برخی از صادرکنندگان و دفاتر قرنطینه‌‌ای باعث شد پیامد‌‌های این مساله گریبان تولیدکنندگان داخلی را بگیرد و آنها نتوانند محصول خود را به قیمت واقعی به فروش برسانند.»

وی با بیان اینکه مشکل ایجاد شده در سطح وسیع نبوده است، خاطرنشان کرد: «چند گلخانه در یک منطقه خاص از سمومی استفاده کردند که در روسیه شناسایی نشده بود. همین مساله باعث شده است گلخانه‌هایی که با استاندارد‌‌های بین‌المللی تولید می‌کنند نتوانند کالا‌‌های خود را صادر کنند. قیمت صادراتی فلفل دلمه‌‌ای کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان برای تولیدکنندگان تمام می‌شد که صادرکنندگان این محصول را کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به‌فروش می‌‌رساندند.»

این فعال اقتصادی با اشاره به توقف صادرات فلفل دلمه‌‌ای گفت: «بازار صادراتی این محصول متوقف شده است و از سوی دیگر نرخ این محصول در بازار داخلی نیز به کیلویی ۳ یا ۴ هزار تومان رسیده است و ما شاهد کاهش قیمت ۹۰ درصدی فلفل دلمه‌‌ای در بازار داخلی بودیم.»

نیاورانی با تایید کیفیت محصولات کشاورزی گفت: «مسائل پیش‌‌آمده ریشه در کوتاهی‌‌های قرنطینه‌‌ای دارد و سم استفاده شده از سوی کشاورزان مشکلی نداشت. همان‌گونه که بار‌‌ها به این مساله اشاره شد سم و کود استفاده شده در محصول از سوی فدراسیون روسیه شناسایی نشده بود و همین مساله باعث شد این محموله مرجوع شود. باید راهکار مناسبی اندیشیده شود تا در سال‌های آینده، دیگر شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم و کشاورزان در خرید و استفاده از سموم دقت بیشتری کنند و این مهم وظیفه وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه سازمان حفظ نباتات است.»

وی با بیان اینکه مصرف فلفل دلمه‌‌ای موجود در بازار هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند، افزود: «اگر مصرف این مواد برای مردم مشکلی ایجاد می‌کرد بدون تردید ما این موضوع را اعلام می‌کردیم. وزارت جهاد حافظ سلامت مردم و بازار‌‌های صادراتی است و این مسائل جزو اولویت‌های این وزارتخانه است.»

نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، یزد، اصفهان و فارس را مهم‌ترین تولیدکنندگان فلفل دلمه‌‌ای گلخانه‌‌ای عنوان کرد و افزود: «برای تولید این محصول سرمایه‌‌گذاری عظیمی صورت گرفته است. باید مانع توقف تولید در این واحد‌‌های تولیدی شویم. بسته شدن یک واحد تولیدی منجر به بیکار شدن حداقل ۵۰ کارگر می‌شود.»

این صادرکننده میوه ادامه داد: «درخواست من از وزارت جهاد این است  که برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان داخلی با اعطای وام‌‌های بلاعوض یا انتخاب دیگر راهکار‌‌ها چاره‌‌ای اندیشیده شود که آنها به حیات و بقای خود ادامه دهند.»

وی درباره حل مشکل صادرات کیوی به هندوستان گفت: «برای رفع این مشکل دو هیات ایرانی و هندی در حال بررسی هستند. باید بگویم سم دیده شده در کیوی بیشتر فیزیکی است و روی پوست میوه مشاهده شده و سلامت داخل میوه تایید شده است. من امیدوارم این مشکل به زودی حل شود چراکه ریشه‌‌ای نیست.»

این فعال اقتصادی ادامه داد: «امارات به مشکل رسیدگی کرده است و صادرات کیوی به امارات از سر گرفته شده است.»

نیاورانی در پاسخ به این پرسش که آیا مسیر صادرات از مرز ترکمنستان به آسیای میانه برای ما باز شده است، خاطرنشان کرد: «در گام نخست باید دید آیا امکان حمل ونقل کشور‌‌های ثالث می‌تواند جوابگوی نیاز ما باشد؛ متاسفانه امکان حمل و نقل ما به این کشور‌‌ها و این کشور‌‌ها به روسیه و کشور‌‌های دیگر ضعیف است. ترکمنستان امکانات حمل و نقل برای تولیدات خود را  دارد و نمی‌تواند حداقل روزی ۱۰۰ کانتینر برای صادرات محصولات ما اختصاص دهد این مساله منوط به فراهم شدن زیرساخت‌‌ها از سوی دو کشور است.»