به گزارش  باشگاه خبرنگاران ، با واگذاری اختیارات قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار از طریق بازاررسانی هوشمند محصولات کشاورزی به دنبال مهار گرانی و حذف واسطه‌های غیر ضرور است که براین اساس از ۱۸ آبان توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ در تهران آغاز شد که بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی از دهم آذر توزیع اینترنتی ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب تنظیم بازار در سامانه بازرگام عرضه و رایگان ارسال می شود. حالا اما قرار است این اقلام در آینده ای نزدیک به ۲۵ مورد هم برسد.

اسماعیل قادری فر با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره فروش اینترنتی کالاهای اساسی گفت:« در صورتی که همه پلت فرم‌‌ها و استارت‌آپ‌‌ها پای کار بیایند و زیرساخت‌‌ها فراهم شود، تا پایان سال همه ۲۵ قلم کالای اساسی را هوشمند توزیع می‌‌کنیم.  وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با رویکرد امنیت غذایی پایدار و با سیاست ارزان سازی و فراگیرسازی دسترسی همه مردم به غذای سالم آغاز به کار کرد.»

در همین حال اما برخی فعالان بازار نسبت به این طرح خوش بینی زیادی ندارند و البته ایرادهایی را نیز متوجه آن ساخته اند. به عنوان مثال ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:« توزیع اینترنتی اقلام اساسی در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر صورت گرفته، هر چند هنوز امتحان خود را پس نداده است. گرچه توزیع اینترنتی کالا ایده و فکر خوبی است، اما اثرات اجتماعی دیگر همچون خارج شدن چند ۱۰ هزار نفر اصناف خرد را به همراه دارد.»

وی با تاکید بر این‌‌ موضوع که بخش غیردولتی در طرح توزیع اینترنتی کالا باید نقش بیشتری ایفا کند، گفت:« دولت به جای عامل اجرا باید سیاستگذار و ناظر باشد چرا که در شرایط فعلی، سازمان تعاون روستایی رقیب بخش خصوصی است.»

این مقام مسوول ادامه داد:« با توجه به انحصار مالی و نحوه اجرای سامانه بازرگام به نظر می رسد که در تنظیم بازار نتواند موفقیت چندانی داشته باشد؛ بنابراین با ایده کار موافق و نحوه اجرا مخالف هستیم که این امر نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. نظارت حاکمیت و دولت بر توزیع کالاهای اساسی باید بیش از الان باشد و تنها با نحوه اجرا مشکل داریم.»