چگونه میکروفن خوب بخریم؟

 با تنوع بازار میکروفن و افزایش قیمت آن، مساله خرید کیفی، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. اگر صدابردار، خواننده یا مداح هستید، یا مدیریت استودیو را بر عهده دارید، لازم است در خرید میکروفن خود دقت بیشتری کنید. گاهی پیش می‌آید که خریداران، کیفیت و اصالت سازنده را به خوبی تشخیص نمی‌دهند و به جای خرید میکروفن اصل، جنس تقلبی را می‌خرند. جنسی که هم طول عمر کمتری دارد و هم ممکن است در وسط اجرا، مشکلاتی فنی برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد و البته به ندرت، به سیستم صوتی نیز ضرر بزند.

گسترده بودن ویژگی میکروفن‌ها در کنار صدها نوع مدل، آن‌قدر زیاد است که اگر در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشید، قطعا برای مقایسه میکروفن‌ها دچار مشکل می‌شوید. معمولا با توجه به قیمت یک میکروفن می‌توان کیفیت صدای آن را تشخیص داد. اما برخی تولیدکنندگان فقط به کیفیت صدای تولیدی خوب می‌پردازند و توجهی به کیفیت و ساختار بدنه آن نمی‌کنند.

   هزینه‌ها

هزینه برای تمام کسانی که میکروفن خریداری می‌کنند، مساله اصلی است. به‌طور کلی هرچه هزینه بیشتر باشد، میکروفن بهتر است البته نه همیشه. قیمت یک میکروفن خوب در حال حاضر بین ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان است.  با این حال به‌طور کلی برخی تولیدکنندگان، میکروفن‌های فوق‌العاده با کیفیت و گران‌قیمت مثل Sennheisser، AKG، R۰DE عرضه می‌کنند. برای خرید‌های اقتصادی و مقرون به صرفه‌تر هم گزینه‌های مختلفی وجود دارند.  به گزارش دیدنگار، اگر شخصی مایل به خرید میکروفن استودیویی یا میکروفن رومیزی است، لازم است حتما به آستانه تحمل فشار صوتی، نویز داخل میکروفن، بازه پاسخ فرکانس، امپدانس میکروفن و الگوی قطبی آن توجه کند. طبیعتا این موارد در کاربردهای حرفه‌ای‌تر بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. امروزه برندهای مختلفی در بازار هستند و هر کدام نیز خصوصیات مختلفی را برای کالای خود بیان می‌دارند.  در نظر داشته باشید که انواع دینامیکی میکروفن دارای مقاومت خوبی است و هزینه آن نیز پایین است و به همین دلیل، بسیاری از افراد به سمت این موارد کشش دارند. اما اگر مایل هستید یک ضبط صدای حرفه‌ای انجام دهید، لازم است از میکروفن استودیویی استفاده کنید که به صورت دقیق امواج صدا را دریافت می‌کند. ‌گیرنده‌های این نوع از میکروفن‌ها بسیار حساس است. این موارد اغلب در کارهای رادیویی یا ضبط آهنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  پرفروش‌ترین‌های  بازار

برخی مدل‌های میکروفن در بازار از فروش بیشتری برخوردارند که نشان می‌دهد در مجموع، قیمت و کیفیت آنها برای مصرف‌کنندگان از مطلوبیت بیشتری برخوردار است. به عنوان نمونه میکروفن ارزان استودیویی می‌توان از شاتگان بویا مدل MM۱ Plus به قیمت ۹۰۰ تومان و استودیویی مدل SF-۹۱۰ به قیمت ۲۵۰ هزار نام برد. در زمینه میکروفن باکیفیت استودیویی، مدل استودیویی یانمای مدل Q۸ با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیشنهاد می‌شود. میکروفن ارزان سخنرانی یانمای مدل SF-۶۶۶  با قیمت ۲۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. میکروفن با کیفیت برای سخنرانی هم کندانسر کد یک با قیمت ۲ و نیم میلیون تومان است.  یقه‌ای بویا مدل BY-M۱ NEW ۲۰۲۱ با قیمت ۵۰۰ هزار تومان یک میکروفن ارزان قیمت یقه‌ای است، ولی اگر میکروفن یقه‌ای باکیفیت بخواهید، یقه‌ای بی‌سیم بویا مدل BY-WM۴ PRO با قیمت ۳ میلیون تومان در دسترس شما خواهد بود.

   از کجا بخریم؟

اکنون فروشگاه‌های اینترنتی متعددی در زمینه فروش تجهیزات صوتی فعالیت می‌کنند که تا حدودی خرید را ساده کرده‌اند. هر چند بدقولی برخی از آنها و فروش اجناس غیراصل، در کالایی مانند میکروفن باعث می‌شود نتوان به فروشگاه‌های بی‌نام و نشان و کمتر شناخته شده، اعتماد کرد. به همین دلیل، همچنان بخش مهمی از خریداران میکروفن، ترجیح می‌دهند محصول مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کنند. مهم‌ترین راسته فروش میکروفن و سایر تجهیزات صوتی در تهران، در حوالی تقاطع خیابان‌های حافظ و جمهوری قرار دارد. از خیابان جمهوری، محدوده پل حافظ که عبور کنید، بلندگوهای کوچک و بزرگ توجه شما را جلب می‌کند. از سیستم‌های صوتی حرفه‌ای گرفته تا سیستم‌های آماتور، از باند‌های کوچک گرفته تا باندهای چند متری. اینجا اصلی‌ترین راسته سیستم‌های صوتی حرفه‌ای است. در سمت غربی این راسته یعنی خیابان جمهوری حد فاصل فلسطین جنوبی و حافظ نیز پاساژهایی قرار دارد که در طبقات فوقانی آنها، می‌توانید به تعمیرکاران سیستم‌های صوتی و تصویری از جمله میکروفن دسترسی داشته باشید.