پاوربانک سالم چند؟

جست‌وجوهای خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد تقاضای این کالا هچون قبل بالا است اما تقاضای پاوربانک‌هایی که از سطح سختی ساخته شده‌باشند در سال‌های اخیر بیشتر شده است.اگر نیاز به پاوربانکی حرفه‌ای برای کوهنوردی یا کویرنوردی دارید باید مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید.

 نشانه‌های پاوربانک سالم

پاور بانک یک ناجی است و بعید است به کارآیی آن در دوران امروزی شک داشته‌ باشید. یک پاور بانک خوب چه نشانه‌هایی دارد؟ اولین نشانه یک پاوربانک درست، نگه‌داشتن طولانی‌مدت شارژ و همین‌طور جریان شارژ بدون تخریب به وسیله شارژشونده است. بعضی از پاوربانک‌ها پس از مدتی استفاده باتری آنها تحلیل می‌رود و برای مثال حداکثر ۶ ساعت توانایی شارژ کردن دارند. استفاده نادرست هم یکی از دلایل خراب شدن پاوربانک‌ها است که معمولا با استفاده کردن از سیم شارژی غیر از سیم شرکت سازنده یا ضربه دیدن اتفاق می‌افتد. فلسفه وجودی پاوربانک به عنوان منبع برق است که در شرایط بی‌برقی بتواند وسایل برقی مهم را به کار بیندازد.  پس از شنیدن کلمه پاوربانک اولین تصویری که به ذهن می‌رسد شارژ کردن تلفن همراه است اما استفاده‌های دیگری هم دارد؛ مثل شارژ جی‌پی‌اس که کوهنوردان و کویرنوردان استفاده می‌کنند. پس یکی دیگر از نشانه‌های یک پاوربانک خوب، داشتن سطحی سخت است که در مقابل ضربه‌های مختلف بیشترین مقاومت را داشته ‌باشد.  یکی دیگر از نشانه‌های یک پاوربانک باکیفیت چگونگی شارژ کردن وسیله است. از چندسال پیش گوشی‌های همراه تغییر فرم دادند و باتری آنها دیگر قابل‌تعویض نیست یا به سختی تعویض می‌شود. به بیان دیگر عملا تعویض باتری گوشی به راحتی گذشته نیست. از طرفی بسیاری از تلفن‌های همراه با تکنولوژی شارژ پرسرعت (فست شارژینگ) ساخته می‌شوند. با کنار هم گذاشتن این گزاره‌ها عملا پاوربانک باکیفیت پاوربانکی است که وسیله موردنظر را با ولتاژی متوسط شارژ کند، نه زیاد کند و آهسته و نه چندان به سرعت که باتری وسیله صدمه ببیند. البته شارژ کردن پاوربانک‌ هم مساله دیگری است، زمان شارژ بعضی از این کالاها طولانی است و این با خاصیت پاوربانک که برای مواقع ضروری ساخته شده است عملا نمی‌خواند. پس پاوربانک باکیفیت پاوربانکی است که علاوه بر اینکه سریع شارژ می‌شود، جریانی کارشناسی‌شده را به وسیله تزریق کند و همین طور در مقابل ضربه مقاومت داشته‌باشد.

 پاوربانک باکیفیت چند؟

«پاوربانک سامسونگ، با صفحه تاچ و بسیار باکیفیت، با تضمین؛ ۱۸۰ هزار تومان. » این قیمت یکی از دستفروش‌های مترو است. کارآیی این کالا در موقعیت‌های مختلف باعث شده تقاضای خوبی در بازار داشته‌باشد و عرضه در هرکجا که لازم باشد به دنبال پاسخ این تقاضا خواهد رفت. البته که نمی‌توان پاوربانک فروشنده مترو را از نظر سلامت تایید کرد. جست‌وجوهای خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد برای خرید یک پاوربانک باکیفیت متوسط حداقل باید ۴۰۰هزار تومان هزینه کرد. برندهای مشهور این کالا پس از تحریم‌ها به دلیل قیمتی که با جیب مصرف‌کننده فاصله داشت دیگر وارد بازار نشد و برندهای شرق آسیا جای آنها را گرفتند.

برای مثال اگر قصد خرید پاوربانک شیائومی را دارید می‌توانید به‌طور متوسط ۵۰۰ هزار تومان درنظر بگیرید. البته نمونه دیگر آن‌که از فلز سخت ساخته شده است قیمت بیشتری دارد و تا ۸۰۰هزار تومان بالا می‌رود. اما اگر قصد خرید کالای برند را دارید می‌توانید به نمونه‌های (ANKER) سر بزنید. کف قیمتی پاوربانک‌های این برند از ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود و یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  نمونه باکیفیت آن را خریداری کرد. برندهایی مثل سیلیکون یا آداتا در بازار کم شده‌ اما نایاب نشده است.

با عرضه پاوربانک‌های شیائومی به بازار ایران و قیمت پایین آنها رقابت بقیه برندها در بازار سخت شد اما این نام‌ها هنوز طرفداران خود را دارند. حداقل قیمت برای خرید پاوربانک آداتا ۶۰۰ هزار تومان است که با افزایش کیفیت آن قیمت به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بالا پاوربانک‌هایی قرار می‌گیرند که برای امور تخصصی استفاده می شوند.

مثل نمونه‌ای که بالا ذکر شد؛ جی‌پی‌اس وسیله حیاتی کوهنوردان است و شارژ آن مساله‌ بسیار حیاتی است. پاوربانک‌های «داگی» که از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شوند. همین‌طور برند معروف «کاپرپیلار» هم نمونه‌ پاوربانک‌هایی تولید کرده که در مقابل ضربه مقاوم هستند و قیمت آنها از ۱۳ میلیون تومان شروع می‌شود.

پس از نوسانات ارزی و اعمال تحریم‌ها قیمت وسایلی مثل پاوربانک صعود زیادی داشت. جست‌وجوهای ما نشان می‌دهد متوسط بودجه خرید پاوربانکی باکیفیت برای استفاده روزمره ۶۰۰هزار تومان است. اما اگر کیفیت بیشتر از قیمت مهم است می توانید تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان بودجه کنار بگذارید. البته اگر به دنبال یک پاوربانک حرفه‌ای برای فعالیت‌های حرفه‌ای هستید باید مبلغ بالای ۱۰ میلیون تومان را مدنظر قرار دهید.