هزینه تصفیه آب در منزل

شناخت مناسب از آلاینده‌ها و افزایش روزافزون ترکیبات شیمیایی در محیط‌زیست از یک‌طرف و توسعه دستگاه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری و افزایش دقت آنها سبب شده که استاندارد‌های محیط‌زیستی، به‌خصوص استانداردهای آب آشامیدنی در جهان مرتبا تغییر و ارتقا‌ پیدا کند. در دهه‌های گذشته نگرانی‌ها درباره کیفیت آب آشامیدنی مختص بیماری‌های میکروبی مانند حصبه، وبا و تیفوئید بود ولی امروزه این نگرانی‌ها به سمت بیماری‌های جدید از قبیل انواع هپاتیت، سنگ‌کلیه، عفونت دستگاه گوارش‌ و ... تغییر کرده و به همین دلیل پارامترهای شیمیایی در استاندارد‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.

  وجود املاح مضر در آب

در ایران و خصوصا تهران که جمعیت بسیار بالایی دارد کیفیت آب‌آشامیدنی مورد‌توجه مردم و البته مسوولان بوده است. با این حال در طول یک دهه اخیر این کیفیت در برخی مناطق پایتخت متغیر بوده است. مردم در برخی مناطق تاکید می‌کنند آب‌شرب محلات آنها مناسب نیست و پس از استفاده از این آب، ظروف و سینک ظرفشویی آنها پر از لک و کتری و سماور نیز پر از رسوب می‌شود و این گمانه را به ذهن متبادر می‌کند که کیفیت آب تهران در همه مناطق یکسان نیست و املاح مضر زیادی در آب وجود دارد.

این موضوعی است که مدیرعامل آبفای استان تهران نیز آن را تایید کرده و اخیرا به خبرگزاری برنا گفته: «کیفیت آب آشامیدنی در شمال و جنوب شهر مقداری متفاوت است.

طی چندسال گذشته، مناطق جنوبی تهران از آب چاه استفاده می‌کردند اما حالا از آب سطحی و زیرزمینی استفاده می‌شود. با این حال آب‌شرب تهران، سالم است و مشکل نیترات ندارد.»

اما به‌جز ذرات ریز موجود که سبب ایجاد جرم در کتری و سماور می‌شوند ترکیباتی که در آب وجود دارند و بر کیفیت آن تاثیرگذارهستند به دو دسته کلی میکروبی و شیمیایی تقسیم‌بندی می‌شوند. عواملی که روی سلامتی انسان تاثیرگذار هستند اغلب شامل عامل‌های میکروبی است که منشأ عوامل بیماری‌زایی همچون باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک‌یاخته‌ها و انگل‌ها هستند. البته مصرف بیش از حد مواد شیمیایی موجود در آب در بلندمدت نیز باعث بروز انواع سرطان‌ها می‌شود و در کوتاه‌مدت نیز اثرات مسمومیت حاد ایجاد می‌کند.

مطالعات نشان داده است که طیف گسترده‌ای از ترکیبات آلی طبیعی و غیره در آب آشامیدنی وجود دارد که روش مرسوم برای تصفیه و از بین بردن این املاح استفاده از کلر است که سطح بالای کلر در آب آشامیدنی نیز خود ایجاد مشکل می‌کند.

  رونق خرید دستگاه تصفیه

همین عوامل باعث می‌شوند که مردم به فکر خرید دستگاه‌های تصفیه آب آشامیدنی خانگی باشند. البته خرید آن از گذشته مرسوم و معمول بوده اما یکی از فروشندگان این نوع دستگاه‌ها به «دنیای‌اقتصاد» گفت که در سال‌های اخیر که کیفیت آب آشامیدنی در ایران و خصوصا تهران کاهش پیدا کرده، افراد بیشتری برای خرید دستگاه‌های تصفیه به ما مراجعه می‌کنند. این افراد بیشتر از مناطق جنوبی پایتخت و خصوصا شهرهای اطراف شامل ورامین، کهریزک، شهریار، رباط‌کریم و غیره هستند.

  قیمت فروش در بازار

به گفته این فروشنده انواع مختلفی از محصولات شامل ایرانی، تایوانی، چینی، ایتالیایی و آمریکایی در بازار وجود دارد ولی بیشتر آنها محصولاتی هستند که در ایران مونتاژ می‌شوند. بر این اساس برند سافت‌واتر (با ۶فیلتر) که محصول مشترک ایران و تایوان است یک میلیون و ۸۰۰ هزار، برند سی‌سی‌کی ساخت سنگاپور (۶‌فیلتر) ۲ میلیون، آکوا کِلِر (۶‌فیلتر) یک میلیون و ۹۰۰ هزار،آکوا سیلور(هشت‌فیلتر) ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار، آکوا سیلور (۶‌فیلتر) ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار، لیندو (هشت‌فیلتر) ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار، مجیک‌استار (هشت‌فیلتر) ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار، کوبلکو ساخت ایتالیا (هشت‌فیلتر) چهار میلیون و برند پسکو آمریکا (۶فیلتر) ۴ میلیون و هشت فیلتر همین برند نیز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 دستگاه‌های معمولی مکانیکی تصفیه آب هم در بازار وجود دارد که البته کیفیت کار تصفیه آنها در حد پایین است و قیمت آنها از ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. این درحالی است که انواع فیلترهای تصفیه آب یخچال‌ها نیز از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. جالب اینکه حتی دستگاه‌هایی هم هستند که آب شور را به شیرین تبدیل می‌کنند و بسته به کارآیی آنها از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارند. فروش موردی دستگاه‌های تصفیه آب در اغلب خیابان‌ها یافت می‌شود اما بازار متمرکز این محصولات در تهران خیابان‌های سعدی و بهبودی است.   قطعات تقلبی

اما به‌دلیل اینکه بسیاری از قطعات درهمین فروشگاه‌ها مونتاژ می‌شوند و تنوع قطعات هم زیاد و نمونه‌های تقلبی هم فراوان است، بنابراین با بازار مرموز و پیچیده‌ای مواجه هستید که اگر خریدار اطلاعات مناسبی نداشته باشد ممکن است یک کالای نامناسب به او فروخته شود که کیفیت آب خروجی آن بسیار پایین است و عملا تصفیه‌ای انجام نمی‌دهد.