پیگیری‌ها نشان می‌دهد علت افزایش قیمت روغن خام نباتی و ساخته‌شده، افزایش قیمت‌های جهانی روغن‌خام، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی، دستمزد و ... بوده که با توجه به عدم واردات روغن توسط بخش خصوصی و بالطبع عدم امکان ارائه مستندات واردات کالای موردنظر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر مبنای قیمت پایه ارزی روغن خام مصوب کمیته تخصیص و اقدام ارزی و لحاظ افزایش سایر هزینه‌های تولید، قیمت روغن‌خام و ساخته‌شده را محاسبه کرده است.

اما طبق صورت‌جلسه ستاد تنظیم بازار در روز ۱۵ اردیبهشت سال‌جاری قیمت‌های انواع روغن برای روغن خام سویا و پالم هر کیلو ۷۵‌هزار ریال و روغن خام آفتاب‌گردان هر کیلو ۹۰ هزار ریال برآورد شده است‌. قیمت‌های قبلی این محصولات برای روغن خام سویا و پالم ۵۵ هزار ریال و برای روغن خام آفتابگردان ۶۰ هزار ریال بود.

در این‌ صورت‌جلسه آمده است که مسوولیت تامین و تخصیص به‌موقع ارز با بانک‌‌مرکزی و کارگروه تنظیم بازار است و انجمن‌های صنفی مکلف شدند که نسبت به تامین مکفی کالا اقدام کنند.

همچنین در این صورت‌جلسه تاکید شده است که با توجه به افزایش مصوب قیمت روغن‌خام و افزایش سایر هزینه‌ها، افزایش قیمت روغن‌نباتی ساخته‌شده حداکثر ۳۵درصد مورد تایید قرار گرفت.

در این صورت‌جلسه اشاره شده است که دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت جهانی روغن و دانه‌های روغنی و افزایش سایر هزینه‌ها از جمله دستمزد و مواد بسته‌بندی است.

بنابراین گزارش، شیوع کرونا در دنیا قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن، دانه‌های روغنی و غلات از جمله گندم را افزایش داده است و کشورها به ذخایر استراتژیک خود افزوده‌اند.

از ۲۷ اردیبهشت روغن رسما گران شد و قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ‌کردنی ۸۱۰ گرمی از ۹۶۵۰ تومان به حدود ۱۳‌هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان از ۹۹۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰‌تومان، روغن‌نیمه جامد ۵/ ۴ کیلویی از ۵۱ هزار تومان به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان و روغن‌نباتی ۱۶ کیلویی از ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید در بازار اعمال شده، اما همچنان روغن جامد کمیاب است.