این مقام دولتی درباره خرید تضمینی پیاز گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی حجم قابل‌توجهی از مازاد این محصول را که قابلیت صادرات به دلیل محدودیت کرونا نداشته؛ محصول طرح استمرار و دارای ماندگاری پایین بوده خریداری و از چرخه عرضه حذف کرده است. به گفته گیلانشاهی از استان هرمزگان و جنوب کرمان جمعا به میزان ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن پیاز از کشاورزان با اعتباری بالغ بر ۴۰۸ میلیارد ریال خریداری شده است. در این طرح هرکیلو پیاز ۵ هزار و ۹۶۰ تومان خریداری شد.

به گفته گیلانشاهی، زمان خرید تضمینی این محصول از ۶ اسفند سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت سال‌جاری بوده و هدف از خرید تضمینی این محصول که خارج از الگوی کشت نیز تولید شده است، حفظ منافع کشاورزان در فروش این محصولات بوده است.

همین‌طور رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار اهواز با اشاره به ضرر واردشده به پیازکاران در پی کشت بیش از اندازه در سطح کشور گفت: زمانی که یک استان بیشتر از حد الگوی کشت خود اقدام به کاشت پیاز می‌کند، باید این میزان کشت به دیگر استان‌ها اعلام شود تا ناهماهنگی در کشت، باعث ایجاد ضرر و زیان برای کشاورزان نشود. عبدالرضا جمالی‌پور گفت: علاوه بر پیازکاران دیگر استان‌ها، در خوزستان نیز پیازکاران دزفول دچار ضرر و زیان شده‌اند؛ سازمان جهادکشاورزی و دولت باید سامانه‌ای برای سازماندهی میزان کشت پیاز در نقاط مختلف کشور ایجاد کند تا ناهماهنگی و ضرر بین پیازکاران به‌وجود نیاید. زمانی که یک استان بیشتر از حد الگوی کشت خود اقدام به کاشت پیاز می‌کند، باید این میزان کشت به دیگر استان‌ها اعلام شود تا ناهماهنگی در کشت، باعث ایجاد ضرر و زیان برای کشاورزان نشود.