آشفتگی در فروش نان

نان مهم‌ترین و پر مصرف‌ترین خوراکی سفره هر خانوار ایرانی است. فقیر و غنی هم نمی‌شناسد. کالایی اساسی در سبد معیشت مردم که در روزهای قبل ابتدا زمزمه‌هایی از افزایش قیمت آن به گوش می‌رسید ولی حالا و در روزهای اخیر به شکلی کاملا بدون سر و صدا، در بسیاری از استان ها، این افزایش نرخ اجرایی شده است.

در اکثر مناطق تهران قیمت نان به طور غیررسمی گران شده است. برخی شهروندان تهرانی نسبت به افزایش قیمت‌ و همچنین کوچک شدن اندازه قرص نان‌ معترض هستند.

این درحالی است که اخبار ضد و نقیضی در سال قبل نیز مبنی بر افزایش قیمت نان مطرح شد که پس از آن توسط برخی مسوولان تکذیب شد و اعلام کردند که قیمت نان در سال ۹۸ مصوب شده است و نانوایی‌ها مطابق قیمت مصوب باید نان را به فروش برسانند.

بررسی‌های میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طبق قیمت مصوب سال 98، قیمت بربری ساده 1000 تومان بود که حالا 1500 تومان به فروش می‌رسد. نان لواش نیز 300 تومان بود و حالا 400 تومان شده است. همچنین نان تافتون قبلا 550 تومان به فروش می‌رسید و حالا قیمت آن 850 تومان شده است. این افزایش قیمت برای نان سنگک نیز وجود داشته است به طوری که قبلا قیمت ساده آن 1800 تومان، یک رو کنجد 2 هزار تومان و دو رو کنجد 3 هزار تومان بود اما حالا اغلب نانوایی‌ها قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند و با قیمت بیشتری به مردم می‌فروشند.

 در سال‌های اخیر، سیاست دولت در حوزه ثابت نگه داشتن نرخ نان در مقابل رشد صعودی تورم در صنف نانوایی، آسیب‌های زیادی به دنبال داشته که از جمله آن، افت کیفیت و البته سلامت نان بوده است. بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اخیرا به نوعی این افزایش قیمت را تایید کرده و در پاسخ به دلایل این موضوع مشکلات نانوایان را مطرح کرده و گفته: «هزینه‌های تولید نان از قبیل دستمزد، اجاره واحد صنفی، انرژی، بیمه، مالیات، حمل و نقل، خمیر مایه و هزینه‌های معمول زندگی از ابتدای سال ۹۹ افزایش چند برابری داشته است. با افزایش چند برابری هزینه‌ها، باید نرخ مصوب نان تغییر می‌کرد تا جوابگوی هزینه‌های تولید باشد. براین اساس اتحادیه با آنالیز هزینه تولید پیشنهاد قیمت جدید را به مراجع ذی‌ربط اعلام کرد، اما تاکنون هیچ پاسخی به صورت رسمی به ما ارائه نشده است.» وی با بیان اینکه با توجه به فشار اقتصادی و افزایش هزینه‌ها عرضه نان برای نانوایان به نرخ مصوب سال ۹۸ امکان پذیر نیست، گفت:«براین اساس اکثر نانوایی‌ها به صورت غیر رسمی افزایش قیمت نان را اعمال کرده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که هر نانوایی براساس آنالیز هزینه‌های خود قیمتی را برای نان تعیین کرده است.» رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است، گفت:«به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن است نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی ۳۰۰ تومان عرضه کند و واحد دیگری نان لواش را به ۴۰۰ و واحد سوم ۴۵۰ تومان عرضه کند. در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلا ممکن است، یک واحد نان بربری را به قیمت هزار تومان عرضه کند و واحد دیگری ۲ هزار تومان یا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند.»

با توضیحات رئیس اتحادیه نانوایان سنتی کاملا مشخص است که فعلا در بازار فروش نان یک هرج و مرج تمام عیار حاکم است و به نوعی هر کسی ساز خودش را می‌زند. البته واضح است که نانوایان نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بالارفتن تورم باید محصول خود را به قیمتی بفروشند که برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد. اما باید توجه داشت که نان قوت غالب بسیاری از مردم در کشور است و دولت نمی‌خواهد با افزایش قیمت نان موجبات فشار بیشتر بر مردم و کوچک‌تر شدن سفره آنها را فراهم کند. اما در این میان یک راه حل کارآمد و اساسی که به سود نانوایان و مصرف‌کننده خواهد بود این است که دولت اجازه افزایش قیمت را ندهد اما در عوض برای آرد یارانه بیشتری در نظر بگیرد و آن را ارزان‌تر در اختیار نانوا قرار دهد.