مرغداران بارها نسبت به افزایش قیمت تمام شده و همین‌طور کاهش تولید به سبب کمبود نهاده‌های دامی هشدار دادند و درخواست افزایش نرخ دولتی مرغ را کردند که با مخالفت دولت روبه‌رو شد. عرضه مرغ دولتی یک ماه بیشتر دوام نیاورد و از ابتدای اسفند قیمت این کالا دوباره پر کشید و به ۳۰ هزار تومان رسید. مشاهدات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از میادین میوه‌وتره‌بار نشان می‌دهد تقاضا نسبت به توزیع و عرضه مرغ دولتی به‌شدت پیشی گرفته است. یکی از فروشندگان بازار قزل‌قلعه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «مرغ را که صبح ساعت ۳۰/ ۷ می‌آورند یک ساعته تمام می‌شود. برخی هم از شب قبل نوبت می‌گیرند و پول هم همان شب پرداخت می‌کنند که جا نمانند.» موضوع اینجاست که فروشگاه‌های سطح شهر هیچ‌گونه کمبودی ندارند و مرغ کیلویی ۳۰ هزار تومان به وفور یافت می‌شود. مشاهدات میدانی ما حاکی از عرضه کامل مرغ به قیمت‌ آزاد در فروشگاه‌های سطح شهر است و به گفته یکی از فروشندگان «هیچ کمبودی نیست. قیمت مرغ بالا رفته چراکه مرغدار دان ندارد به جوجه بدهد. یا باید صبر کند دان دولتی برسد یا آزاد بخرد. همه چیز گران شده مرغ هم مثل بقیه.» این فروشنده می‌گوید نرخ خرید مرغ در کشتارگاه ۲۰ هزار تومان است.

مرغداران بارها خواستار آزادسازی قیمت مرغ شدند اما به سبب توان پایین خرید مردم، دولت همچنان مخالف است. از طرفی با درخواست افزایش قیمت مرغ هم مخالف است اما مرغداران می‌گویند هر کیلوگرم مرغ ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود. کارشناسان معتقدند با آزادسازی قیمت مرغ با توجه به فضای رقابتی که بازار دارد پس از یک شوک قیمتی نرخ‌ متعادل می‌شود اما دولت معتقد است جیب مردم هنوز برای این اقدام آماده نیست. مشاهدات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از فروشگاه‌های همواره تخفیف در سطح شهر تهران نشان می‌دهد به سبب افزایش قیمت مرغ تقاضای این فروشگاه‌ها هم بالا رفته است. این فروشگاه‌ها اجزای مرغ را در بسته‌بندی‌های مختلف می‌کنند، بسته‌هایی که قیمت  آنها بالاتر از کیلویی ۳۰ هزار تومان است. یکی از فروشندگان مرغ به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «قبلا مرغ تا شب می‌ماند و فردا آن را ارجاع می‌دادیم به شرکت. اما چون ما هم موظفیم مرغ با نرخ دولتی بفروشیم مردم صبح‌ها صف می‌بندند و تقریبا تا قبل از ظهر مرغ فروشگاه تمام می‌شود.»

در بازار مرغ با نرخ آزاد هیچ کمبود و صفی نیست برعکس بازار مرغ دولتی. شکاف قیمتی ۱۰ هزار تومانی بین نرخ آزاد و دولتی مرغ باعث شده صف‌های خرید مرغ دولتی که اکثرا دهک‌های میانی و پایین‌دستی جامعه هستند همچنان ادامه داشته باشد.