فروش به نرخ پارسال هم فایده ندارد

 کرونا چه تاثیری بر بازار عینک گذاشته ‌است؟

 کلیه اصناف درگیر شده‌اند و متاسفانه اتحادیه عینک‌فروشان هم ۶۰ درصد ریزش فروش داشته ‌است. البته از این میزان می‌توان سهم ۲۰ درصدی به کرونا داد، چراکه مشکل اصلی قدرت خرید پایین مردم است. این افت قدرت خرید باعث شده مردم به اولویت‌های زندگی بپردازند و خرید اجناسی مثل عینک، اگر مصرف طبی نداشته‌ باشد را به عقب بیندازند.

  اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کرد؟

طرح‌های حمایتی بیشتر شبیه شعار بودند. بخشنامه‌هایی مبنی بر طرح‌های حمایتی به اتحادیه ارسال شد که برخی از همکاران پیگیر آنها شدند. اما مشکلات دریافت وام از بانک‌ها و میزان درصد سود این وام‌ها به گونه‌ای است که با توجه به شرایط کنونی بازار و  کسادی دخل کاسب‌ها عملا مشکلی حل نمی‌کند که هیچ کاسب را به بانک بدهکار هم می‌کند.البته مشکل اصلی در بخش مالیات است؛ وقتی بازار عملا راکد است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، وقتی فروش اسفندماه و شب عید و فروردین ماه به کلی صفر بوده و همکاران برای حفظ مشتری قیمت‌ها را به نرخ پارسال تعیین می‌کنند، چگونه توان پرداخت مالیات افزایش یافته را داشته‌ باشند؟

 اتحادیه از دولت انتظار داشت که مالیات سال ۹۸ را تخفیف دهد اما این موضوع عملی نشد که هیچ، مالیات افزایش هم داشت.

 عینک‌ چه میزان افزایش قیمت داشته ‌‌است؟

 قیمت کالایی مثل عینک با نرخ ارز بالا می‌رود و قیمت کنونی دلار هم که بالای ۲۰ هزار تومان است. البته همان‌گونه که گفتم به دلیل قدرت خرید پایین مردم بسیاری از همکاران عینک‌ را به قیمت پارسال و دلار ۱۵هزار تومانی می‌فروشند که بیش از این ریزش مشتری نداشته ‌باشند، اما واقعا تاثیری ندارد، قدرت خرید مردم به قدری پایین آمده که با احتساب قیمت پارسال شاهد ۵۰ درصد کاهش فروش بودیم.

  شکایات   اتحادیه عینک‌سازان و عینک‌فروشان مربوط به چه موضوعاتی هستند؟

بیشتر شکایات مربوط به فروش عینک‌های تقلبی مخصوصا در مطب‌های چشم‌ پزشکی و درمانگاه‌ها است که فاقد پروانه کسب هستند. مثلا بعضی از پزشکان در مطب یا برخی از درمانگاه‌ها اقدام به فروش عینک می‌کنند که امری خلاف قانون است. بر اساس آیین‌نامه صنف افرادی که مجوز فروش عینک‌های طبی را دارند در کلاس‌های مربوطه شرکت می‌کنند و پس از پایان دوره آموزشی اجازه فعالیت دارند.

 این مساله در وزات صمت و دیوان عدالت اداری مطرح شد و اتحادیه حکم غیرقانونی بودن فعالیت آنها را دریافت کرد اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن به عمل نیامد. اتحادیه‌ها هم که قدرت اجرایی ندارند اگرنه اصناف می‌توانند به‌صورت بازوی عملیاتی دولت عمل‌ کنند و در صورتی که قدرت اجرایی داشته‌ باشند به نظارت در حوزه استحفاظی بپردازند.

 آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

همه دنیا امید دارد که مشکل ویروس کرونا حل شود و نه تنها بازار، که زندگی مردم به حالت طبیعی برگردد. البته شرایط هم به حالت عادی برگردد تا زمانی که قدرت خرید مردم توان لازم را کسب نکند آرامش مورد انتظار به بازار برنمی‌گردد اما حل مساله کرونا می‌تواند تاثیر ذهنی و عینی قابل‌توجهی روی بازار بگذارد.