رونق کرونایی عطاری‌ها

تاثیر کرونا بر بازار شما چگونه بود؟

متاسفانه عطاران جزو دسته‌ای بودند که به دستور دولت در فروردین‌ماه تعطیل ‌شدند و هیچ فروشی نداشتند. از اردیبهشت ماه که مردم به شرایط عادت کردند میزان فروش بهتر شد و نسبت به بقیه اصناف فروش بیشتری تجربه کردیم. سایه کرونا روی بازار بسیار سنگین است و تمامی اصناف را زمین‌گیر کرده است اما در رسته عطاران تقاضای موادی همچون زنجبیل و پودر لیمو که عامل افزایش ایمنی بدن هستند بالا رفت و فروش قابل‌توجهی رقم خورد. البته نباید از کنار قدرت خرید مردم گذشت، وقتی صحبت از فروش خوب یا رونق می‌کنیم باید کل بازار را درنظر گرفت، وقتی قدرت خرید مردم پایین است خواسته و ناخواسته حجم خرید پایین می‌آید و روی جمع‌بندی دخل تاثیر می‌گذارد. در شرایطی که کاسب‌ها کاسبی ندارند و در معرض تعطیلی هستند رسته عطاران نسبت به آنها از شرایط بهتری برخوردارند اما در حوزه‌های دیگر این‌گونه نیست.

 با توجه به شرایط کرونایی میزان فروش در بخش مواد شوینده چگونه است؟

در این رسته شاهد افزایش دوبرابری تقاضا هستیم که البته انتظار می‌رفت. شاید پیش از شیوع کرونا مردم بخش‌هایی از خانه مثل سرویس‌های بهداشتی را با ضدعفونی‌کننده می‌شستند اما در حال حاضر تمامی خانه را ضدعفونی می‌کنند. اوایل سال کمبود مواد شوینده در بازار احساس می‌شد که به دلیل شرایط به هم ریخته بازار بود، تقاضا افزایش پیدا کرد و بازار فکری برای عرضه نکرده بود اما خیلی زود تقاضای بازار پاسخ داده شد و به حالت طبیعی برگشت. 

 مواد شوینده چه میزان افزایش قیمت داشتند؟

قیمت مواد شوینده بین 20 تا 25 درصد گران‌تر شد که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نرخی معقول به نظر می‌رسد. شرایط این‌گونه ایجاب کرده که هر صنف مجبور به افزایش قیمت شده و نمی‌توان حرف کسی را که می‌گوید قیمت کالاهای ما بدون تغییر مانده است باور کرد، اما کاش به اندازه‌ای که هزینه‌های تولید بالا رفت قدرت خرید مردم هم افزایش پیدا می‌کرد. طبیعی است که اگر قیمت مواد اولیه بالا برود نرخ محصول هم گران‌تر ‌شود اما روند طبیعی حکم می‌کند که قدرت خرید مردم هم به همان نسبت افزایش پیدا کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. اگر جنس مورد نظر ما مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده نبود حالا ما نمی‌توانستیم از میزان فروش خوب صحبت کنیم. همان‌طور که گفتم باید کل بازار را رصد کرد و متاسفانه شرایط کل بازار اصلا مناسب نیست. 

 از طرح‌های حمایتی دولت هم استفاده کرده‌اید؟

طرح حمایتی خاصی برای صنف ما وجود نداشت. بیشترین کمکی که دولت از دستش برمی‌آید مربوط به مالیات است. کرونا بازار را راکد کرده است و کسبه انتظار دارند دولت در پرداخت مالیات کمک کند نه اینکه 4 تا 10 درصد افزایش دهد. درست است که در سال گذشته تنها در اسفندماه بازار راکد بود اما در پنج ماه ابتدایی امسال هم درآمد درست و حسابی نداشتند. باور کنید انتظار تخفیف برای مالیات سال قبل نداریم اما با توجه به شرایط کنونی دولت حداقل میزان مالیات را افزایش نمی‌داد. دولت اگر طرح‌های حمایتی را با حساب و کتاب انجام دهد و به جای وام در امور مالیاتی کسبه همراهی کند بیشترین کمک را کرده است. 

 حرف آخر؟

حرف آخر اینکه مردم به اندازه خرید کنند. متاسفانه چند مورد خرید بیش از نیاز و دپوی مواد شوینده در منازل گزارش شده بود. در شرایطی که مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده جزو لاینفک سبد خرید خانواده است باید حس همراهی بیشتری با هموطنان داشته باشیم که کمبودی در بازار احساس نشود چراکه پای سلامت افراد درمیان است. هر کمبودی هم با گرانی جنس و به هم ریختن بازار همراه است، البته همکاران ما در صنف تمام تلاش خود را می‌کنند که کمبودی در بخش مواد شوینده و ضدعفونی در بازار پدید نیاید.