ضایعات 12 درصدی میوه فروشان سطح شهر

 چرا با وجودی که به نیمه‌های فصل تابستان رسیده‌ایم همچنان میوه‌های این فصل گران است؟

زمانی که گیلاس به بازار عرضه شد در ابتدا قیمت آن بالا بود و تا کیلویی ۹۰ هزار‌تومان هم رسید. بعد از آنکه عرضه زیاد شد قیمت آن پایین آمد و میوه‌های دیگرهم همین طور به تناوب قیمت آنها کاهش پیدا کرد.

البته این موضوع را باید در نظر داشت قیمت میوه از مبدأ بارگیری گران شده و بحث گرانفروشی در سطح شهر مطرح نیست، امسال هزینه ایاب و ذهاب و دستمزد کارگران هم افزایش پیدا کرده که همه اینها به قیمت نهایی میوه اضافه می‌شود، به‌عنوان مثال شلیل، هلو انجیری و آلو‌قطره طلا در مبدأ بین ۸ تا ۹ هزارو ۵۰۰ تومان است و کیلویی ۵۰۰ تومان برای هر محصول هزینه بار تا میدان مرکزی محاسبه می‌شود.

در حال حاضر، دستمزد روزانه کارگران به ۱۵۰ هزار تومان و قیمت سبد به ۶ هزار تومان رسیده که نسبت به سال گذشته رشد داشته است، باغداران هم با افزایش قیمت‌های تمام شده تولید مواجه هستند.

 قیمت‌ها در بازار میوه‌و‌تره‌بار چگونه تعیین می‌شوند؟

در میدان تره بار عرضه و تقاضا نرخ‌ها را مشخص می‌کند، اما در مغازه‌های سطح شهر قیمت‌ها متفاوت هستند اما سودی که بر روی میوه و سبزی در نظر گرفته شده بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است، البته ممکن است در این میان برخی از دلال‌ها فاکتورها را ارائه ندهند اما اغلب در حیطه خرده‌فروشی فاکتور می‌دهند و این افزایش قیمت‌ها هم بر اساس فاکتورها محاسبه می‌شود. این‌گونه نیست که میوه‌فروشان سطح شهر در قیمت‌گذاری میوه آزاد باشند، بلکه آنها هم فاکتور خرید را ملاک قیمت‌گذاری می‌دانند. هرچند دسته‌بندی کیفیتی و قیمت‌گذاری میوه‌ها متنوع است و کشف قیمت از سوی اتحادیه میوه‌و‌تره‌بار به‌صورت هفتگی انجام می‌شود، ضمن آنکه برخی از میوه‌های وارداتی مانند انبه، موز و آناناس در کمیسیون ماده ۱۰ نرخ‌گذاری می‌شوند. طبیعی است با نوسان قیمت ارز قیمت این قبیل میوه‌ها نیز دستخوش تغییرات می‌شود و امسال نیز با وجود استقبال مردم از این‌گونه میوه‌ها به دلیل سرشار بودن آنها از ویتامین و مقوی بودن بیش از سایر میوه‌ها افزایش قیمت داشتند.

 میوه‌های استوایی که در برخی از سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

این میوه‌ها مجوزی برای واردات ندارند و به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و مردم هم چندان از آن استقبالی نمی‌کنند زیرا هم گران هستند و هم با ذائقه ایرانی سازگاری ندارد و نرخ‌گذاری آن هم براساس ارزهای خارجی است.

 روزانه چقدر از میوه‌های سطح شهر فاسد می‌شوند؟

متاسفانه میزان دورریز و ضایعات میوه کم نیست و بین ۱۰ تا ۱۲ درصد ضایعات میوه در تهران داریم که معمولا هیچ کاربردی هم ندارد و نمی‌توان در کنسروها یا آب میوه و موارد دیگر هم استفاده کرد، البته این موضوع راه‌حل دارد و به جای آنکه میوه‌فروشی‌ها اجازه دست چین میوه‌ها را به مشتری‌ها بدهند باید مانند گذشته میوه‌ها را به‌صورت درهم در اختیار مشتری‌ها قرار دهند تا در این شرایط که ویروس کرونا وجود دارد و باید موارد بهداشتی بیشتر رعایت شود از دست زدن افراد به میوه‌ها جلوگیری شود.

قیمت‌های جدول‌زیر بر اساس اعلام اتحادیه میوه و سبزی تهران است که در میدان میوه‌و‌تره‌بار مرکزی به‌صورت عمده عرضه می‌شود.

19