کاهش خرید آنلاین پس از لغو محدودیت‌ها

   وضعیت کسب‌و‌کارهای آنلاین  در زمان کرونا چگونه است؟

در ابتدا به نظر می‌رسید با ممنوعیت‌هایی که در سطح کشور صورت گرفته است کسب‌و‌کارها به سمت فعالیت‌های آنلاین بیایند اما پس از چند ماه از این پاندمی تنها تعداد محدودی از کسب‌و‌کارهای آفلاین درخواست برای فعالیت آنلاین داشتند.

   این کسب‌و‌کارها به چه صورت اقدام کردند؟

 با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که بین ستاد مبارزه با شیوع کرونا و سایت فروش مجازی دیجی‌کالا صورت گرفت مقرر شد کسب‌و‌کارها اجناس خود را در اختیار آنها قرار دهند تا با همکاری آنها به فروش برسانند که البته تعدادی از کسب‌و‌کارها از این قضیه استقبال کردند و عده دیگری هم اقدامی برای ادامه فعالیت نکردند این در حالی است که خریدهای اینترنتی می‌تواند پاسخی به نگرانی‌های مردم در زمان شیوع بیماری‌های واگیردار و پاندمی باشد و می‌توان با فراهم کردن بستری در محیط وب شرایط را برای تهیه کالا برای مردم فراهم کرد.

   اکنون وضعیت این قبیل کسب‌و‌کارها چگونه است؟

پس از یک دوره استقبال از فروش اینترنتی اما به دلیل رفع محدودیت‌ها و قرنطینه مردم دوباره به خیابان‌ها آمدند و مانند سابق شروع به خرید حضوری کردند در حالی که در سایر کشورها با وجود رفع یا کم شدن محدودیت‌ها اما همچنان مردم خرید اینترنتی انجام می‌دادند و سعی می‌کردند کمتر در مکان‌های عمومی باشند اما در کشورمان به دلیل نبود زیرساخت‌ها و عدم‌اعتماد مردم به سایت‌های فروش که در برخی موارد درست است سبب شد که مردم خرید حضوری را ترجیح بدهند.

   راه‌های برخورد با تخلفات سایت‌های فروش آنلاین چیست و بیشترین موارد شکایت درخصوص چه تخلفاتی است؟

هر فردی که می‌خواهد آنلاین خرید کند باید در مرحله اول از وجود نماد (ای‌نماد) در سایت فروشنده مطمئن شود. پس شبکه‌های اجتماعی هیچ کدام گزینه خوبی برای خرید آنلاین نیستند و امکان هر تخلفی وجود دارد کما اینکه بیشترین شکایت‌ها از صفحات اینستاگرامی است که کالای تقلبی یا با کیفیت پایین به مشتری تحویل دادند و پس از آن پاسخگو نیستند. متقاضیان خرید اینترنتی فقط باید به سایت‌های دارای اینماد مراجعه کنند چون آنها دارای اتحادیه و مجوز از سازمان صمت استان مربوطه خود هستند و در صورت تخلف امکان پیگیری وجود دارد.