ظهور «کولرهای پیوندی»

با یک پرس و جوی ساده معلوم می‌شود که امسال مغازه‌دارها دل خوشی از بازار ندارند و آنها نیز مانند سایر صنوف خدماتی از کاهش شدید فروش گله دارند و از روش‌های جایگزین و افزایش تعمیرات صحبت می‌کنند. یکی از کاسبان که در نزدیکی پارکینگ سعدی فعالیت می‌کند از روش جدید فروش می‌گوید به این صورت که با توجه به کاهش شدید درآمد مردم و رکود اقتصادی فروش کولرهای دست ساز مطرح شده به‌طور مثال کولر ۳۵۰۰ که اکنون قیمت شرکتی آن ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است اما یکسری افراد هستند که آن را به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اصطلاحا سر هم می‌کنند. به‌طوری‌که تمام اجزای آن از قبیل موتور،پمپ و حتی پوشال نو هستند اما بدنه و درها دست دوم است. وی با بیان اینکه از این مدل فروش استقبال زیادی شده گفت: وقتی محدودیت اقتصادی به وجود آید برای تامین لوازم اساسی این گونه ابتکارات رخ می‌دهد. الان وضعیت مالی مردم به گونه‌ای شده که دنبال کولر قسطی هستند و روزی نیست که ما درخواست فروش اقساطی نداشته باشیم. مغازه‌های ضلع شمالی نزدیک خیابان امیرکبیر بیشتر قطعه فروش هستند و هر کدام چند تعمیرکار دارند به‌طوری‌که از موتورهای پارک شده جلوی هر مغازه می‌توان فهمید که این واحد در کار تعمیرات است. به گفته یکی از این مغازه دارها با توجه به اینکه مردم امسال بیشتر دنبال تعمیر هستند تا خرید کولر نو اما باز هم فروش آنها نسبت به پارسال کاهش ۳۰ درصدی داشته است. در بخش خدمات تعمیر و راه‌اندازی کولر این کاهش محسوس تر بوده و به ۵۰ درصد رسیده است. اکبری که سابقه ۱۵ ساله در تعمیر و راه‌اندازی کولر و کارهای تاسیساتی دارد با کلافگی می‌گوید قبلا مردم هر سال پوشال عوض می‌کردند و برای سرویس و راه اندازی کولر به ما زنگ می‌زدند اما امسال به قدری وضعیت خراب شده که مردم مجبور شدند با احتیاط بیشتری پول خود را خرج کنند برای همین خودشان این کارها را انجام می‌دهند تا همین ۵۰ هزار تومن سرویس و راه‌اندازی را پرداخت نکنند.

 

وی در مورد تفاوت قیمت قطعات نسبت به سال گذشته گفت: دینام پارسال ۳۸ هزار تومان بود امسال ۶۵ هزار تومان، موتور کولر ۳۵۰۰ ایرانی از ۳۶۰ هزار تومان به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است. یاتاقان از ۴ هزار تومان به ۸ هزار تومان و پوشال از ۲۲ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان رسیده است. یکی دیگر از سرویس کاران با بیان اینکه کار به جایی رسیده که حتی مردم پوشال را عوض نمی‌کنند گفت: رکود بازار سبب شده که اجرت پرداختی از سوی صاحبان مغازه به تعمیرکارها نیز کم شود در حالی‌که قبلا برای کار کردن تلفن ما لحظه‌ای قطع نمی‌شد اما با افزایش هزینه‌های مغازه و مالیا‌ت و کمبود مشتری صاحبان مغازه اقدام به کم کردن اجرت تعمیرکاران گرفته‌اند تا بتوانند بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کنند. اوضاع فروشندگان کولرهای گازی نیز مناسب نیست. خیابان طالقانی حدفاصل مفتح تا سه راه طالقانی بورس فروشندگان رادیاتور(شوفاژ)چیلر و کولرهای گازی و اسپیلت است.این خیابان تعیین‌کننده قیمت در سراسر کشور است و نمایندگی آنها و مشتریان سایر استان‌ها از این مکان کالای خود را تهیه می‌کنند.  احمدی یکی از فروشندگان عمده این محصول درخصوص وضعیت فروش امسال خود به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: فصل کار ما ابتدای تابستان است و هر سال تقاضا افزایش داشته است اما امسال با توجه به نرخ ارز شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم به‌طوری‌که از اردیبهشت تاکنون قیمت‌ها ۲۰ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش یافته و ساخت و ساز نیز به حداقل رسیده به‌طوری‌که نسبت به اول تابستان سال قبل فروش ما ۵۰ درصد کاهش داشته است. وی درخصوص اثر‌گذاری ممنوعیت واردات بر این بازار گفت:بسیاری از شرکت و برندها مجبور شدند کار خود را تعطیل کنند و اکنون فقط یک برند ایرانی اسپیلت تولید می‌کند که آن هم تمام قطعات را از چین وارد می‌کند و مانند برندهای خارجی کیفیت ندارد.

یکی دیگر از کاسب‌های خیابان طالقانی در مورد آخرین قیمت‌های این کالا گفت: برای خرید یک اسپیلت باید حداقل ۶ میلیون تومان هزینه کرد تا بتوان یک برند معمولی همچون هایسن یا گرین ۹ هزار که چینی هستند را خریداری کرد و در نهایت گران ترین اسپیلت ۲۰ هزار است که ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد البته این قیمت‌های امروز است و با توجه به افزایش نرخ ارز افزایش قیمت آن حتمی است. وی درخصوص تاثیرات کرونا بر بازار اسپیلت و کولر گازی گفت: تمام اصناف متضرر شدند چون الان مردم بیشتر به دنبال خرید اینترنتی هستند تا حضور در مغازه ضمن آنکه احتیاط بیشتری در خرید دارند و اولویت آنها سایر لوازم مصرفی است. اسکویی یکی دیگر از فعالان این صنف با اشاره به شیوع کرونا و بسته شدن مرزها گفت:این عامل سبب شد که جنس در بازار کم شود با توجه به اینکه تمام کالاهای موجود در بازار چینی هستند و حتی برندهای ایرانی با قطعات چینی تولید می‌شوند کیفیت کالاها پایین آمده است.ضمن آنکه چون نمایندگی رسمی دیگر وجود ندارد و اکثر کولرها یا ازقبل وارد شده یا قاچاق است بحث گارانتی تبدیل به یک معضل شده است.

گرمای تابستان در اقلیم خشکی مانند کشورمان را نمی‌توان بدون کولر گذراند از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت عرصه را برای کالاهای دست دوم یا قاچاق باز کرده است.