ریشه‌های افزایش قیمت دان مرغ

 آیا در نهاده‌های دامی بازار سیاه وجود دارد یا خیر؟

 ما این مساله را قبول داریم و از همان اول نیز دغدغه ما این بوده است. اکنون که مقرر شده به این محصولات ارز دولتی اختصاص پیدا کند باید این کالا با کمترین هزینه ممکن به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. هر چند حرف بخش خصوصی این است که تا وقتی قیمت ارز چند نرخی است این فساد رخ خواهد داد پس به نظر من اولین گام این است که قیمت ارز تک نرخی شود.

 میزان ارتباط واردکنندگان با مصرف‌کنندگان چقدر است؟آیا به‌صورت مستقیم می‌توانید کالا را به دست آنها برسانید؟

 به‌صورت سنتی واردکنندگان کمترین نقش را در سیستم توزیع و پخش کالا داشتند البته این موضوع را باید در نظر داشت که لجستیک ضعیف و نبود برنامه‌ریزی مناسب باعث شده که در برهه حساس کنونی که کشور تحت تحریم ظالمانه است نتواند به تمام مصرف‌کنندگان خوراک دام بهترین سرویس دهی را بدهد.

 به عقیده شما راهکار چیست؟

در ماه‌های اخیر تلاش شده سامانه‌ای برای این موضوع تعریف شود اما متاسفانه این سامانه نتوانسته تمام انتظارات را برآورده کند و ارتباط بین وارد‌کننده و مصرف‌کننده نهایی را اجرا کند ضمن آنکه عدم اطلاع مدیران از دانش روز و استفاده از این سامانه از دیگر عواملی است که به‌رغم زحمات زیادی که برای آن تا به امروز کشیده شده هنوز کاربرد عملی آنچنانی نداشته است. از شواهد چنین بر می‌آید به دلیل عدم نظارت بر این سامانه و قابل رصد نبودن محموله‌ها اگر هر چه زودتر این مشکل رفع نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش بازارهای موازی باشیم.

 آیا این صنعت درآمد زایی خوبی دارد؟

این موضوع را نباید فراموش کرد که در کنار جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت امور اجرایی فراوان باعث شده که ریسک‌های آن به شدت افزایش پیدا کند به‌طور مثال هزینه سنگین واردات هر بخش کالا به تنهایی برعهده مصرف‌کننده یا واردات‌کننده خواهد بود که در این بین عدم تخصیص ارز مشکلات ثبت‌سفارش و دموراژ کالا(خواب کالا) تنها گوشه‌ای از این سختی‌ها است. در کنار این مسائل مشکلاتی همچون حمل و نقل بلاتکلیف بودن بارهای روپا (بارهای بلاتکلیف، بارهای عودت شده، تخلف راننده و نیز بارهای سرقتی) از مشکلات این حوزه هستند.