بندر تجاری جدید در جنوب

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: بندر تجاری شادگان با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسوولان استانی و محلی به بهره‌برداری رسید و فعالیت در این بندر به صورت رسمی آغاز شد. استاندار خوزستان گفت: در دوره جدید مدیریتی استان موضوع توسعه اقتصادی را محور فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم که مرزهای استان مهمترین نقاط برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

عبدالحسن مقتدایی با بیان اینکه ‌اقدامات توسعه اقتصادی در مرزهای استان از مرز چزابه آغاز شده و تا هندیجان ادامه خواهد داشت، افزود: مرحله بعدی ما پس از بندر شادگان، منطقه هندیجان خواهد بود که باید رونق بگیرد.

وی افزود: نکته اول در زمینه بندر شادگان این است که این بندر به عنوان یک اسکله از بندر امام خمینی(ره) ‌فعالیت خواهد کرد؛ موضوع بعدی استمرار، رونق و توسعه بندر است که این مساله به همت مردم منطقه باید میسر شود.

مقتدایی تصریح کرد: ‌نباید اجازه استفاده از این فضا را به دیگری داد؛ مردم منطقه شادگان باید بتوانند از این امکان ایجاد شده به خوبی استفاده کنند. از سوی دیگر دخل و خرج بندر باید با هم همخوانی داشته باشد و بتوان آثار سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بندر را در شهرستان شادگان به صورت ملموس مشاهده کرد. نکته دیگر در زمینه بندر شادگان نگهداری آن است که این موضوع از طریق رونق و تردد در بندر محقق می‌شود.

وی گفت: بندر شادگان امکان و فرصتی است که مردم شادگان برای بهره‌مندی از آن در اولویت هستند؛ اگر از این اولویت به‌خوبی استفاده نشود، قطعا در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. مردم منطقه باید از مزیت تجاری بندر شامل بارگیری و تخلیه بار به خوبی استفاده کنند زیرا مطلوب‌ترین مورد بهره‌مندی از یک بندر مربوط به بخش تجاری آن است و این حق مردم شادگان است.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: شاید فرهنگ این بندر صیادی باشد اما باید تبدیل به بندری تجاری شود. بندر تجاری با صیادی و کار تجارت با صیادی متفاوت است.

مقتدایی با تاکید بر اینکه بندر شادگان باید رونق بگیرد، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر بندر شادگان برنامه بعدی ما پروژه تالاب گردشگری شادگان است که قرار است ۲۰۰ میلیارد تومان در این تالاب هزینه شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیزدر این مراسم از تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی برای راه‌اندازی بندر تجاری شادگان خبر داد.

سعدالله عبداللهی اظهار کرد: اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی برای راه‌اندازی این بندر و دسترسی جاده‌ای فرعی به طول ۱۴ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بندر شادگان برای پهلوگیری کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن برنامه‌ریزی شده است، افزود: این قابلیت وجود دارد که کشتی‌ها در طول شبانه‌روز در این بندر پهلو بگیرند. مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه برای تبادلات تجاری و اقتصادی ضرورت دارد گمرک، قرنطینه و اداره گذرنامه در بندر شادگان مستقر شود، تصریح کرد: در سطح۳ هکتار تمام نیازهای بندری اعم از ساختمان اداری، گمرک، نمایندگان دستگاه‌ها و ارائه خدمات، ایجاد شده و اراضی پشتیبانی آن هم افزون بر ۳۰ هکتار را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت مخابراتی در بندر شادگان به‌دلیل دور بودن از مراکز جمعیتی وجود ندارد و تلفن همراه هم در آنجا آنتن نمی‌دهد و در صورتی که امکانات مخابراتی در منطقه برقرار نشود به ناچار باید از سامانه بی‌سیم استفاده کرد.

عبداللهی در پایان عنوان کرد: فعالیت در این بندر با کالاهای همراه ملوان آغاز خواهد شد و تا چهار ماه نخست نیاز ضروری به استقرار تجهیزات رادیویی در بندر نیست.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان نیز در این مراسم از افزایش ۸۲ درصدی نرخ صادرات غیرنفتی در خوزستان در سال‌جاری خبر داد.

امید حاجتی عنوان کرد: امیدواریم راه‌اندازی بندر شادگان در راستای بهبود وضعیت اشتغال استان شرایط خوبی را فراهم کند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان افزود: برنامه توسعه اقتصادی استان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران در حال تنظیم و تدوین است.

وی توسعه ظرفیت شیلات با همکاری سازمان شیلات کشوری در یک برنامه پنج‌ساله، افزایش دو برابری ظرفیت تولید آبزیان و ایجاد شهرک‌های تخصصی کشاورزی را از جمله برنامه‌های میان‌مدت استانداری به‌منظور توسعه خوزستان برشمرد و اظهار کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدت و زودبازدهی نیز به همین منظور در حال تدوین است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان گفت: بر اساس گزارش‌های معاونت برنامه‌ریزی استانداری خوزستان، نرخ بیکاری در استان کاهش یافته البته در طول یک سال نباید انتظار کاهش چشمگیری را در این خصوص داشته باشیم.

حاجتی با بیان اینکه اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان و حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز یکی از برنامه‌های مورد نظر استانداری به‌منظور ایجاد اشتغال در خوزستان به شمار می‌رود، اظهار کرد: نرخ تورم در استان نیز در شش ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته که این کاهش نرخ در مقایسه با نرخ کشوری ۵/۲ درصد بیشتر بوده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان عنوان کرد: صادرات غیرنفتی استان در شش ماه نخست سال به نسبت سال گذشته ۸۲ درصد رشد داشته، در صورتی که توسعه واردات استان نیز ۲۲ درصد بوده است و تراز واردات و صادرات استان در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است.

حاجتی با اشاره به اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی به‌منظور راه‌اندازی اسکله بندر شادگان گفت: زیرساخت‌های لازم به‌منظور توسعه اقتصادی در این بندر فراهم شده است.