ایسنا - با توجه به پراکندگی مناطق عمده تولید و تقاضاکنندگان در ایران در رابطه با محصولات منتخب بورس کالا، ضروری است که تالار‌های استانی راه‌اندازی شوند. دکتر محمدحسین چیذری، معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالای کشاورزی، اشاعه فرهنگ معاملات در بورس کالا در تمام استان‌ها را مطرح کرد و افزود: هدف این است چند تالار منطقه‌ای داشته باشیم تا چندین استان همجوارش را پوشش دهد و با توجه به ادغام بین بورس‌های کالایی به نظر می‌رسد تالار‌های منطقه‌ای بورس کالای کشاورزی در آینده تالار‌های منطقه‌ای بورس کالا خواهند بود و محصولات فلزی و کشاورزی در آنجا معامله خواهند شد.

او به اعطای مجوز شورای قبلی بورس برای تشکیل تالار‌های استانی بورس کالای کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۲مجوز در گذشته صادر شده که گرگان به عنوان اولین تالار منطقه‌ای افتتاح شد. درخواست‌ها از سوی استان‌ها بسیار زیاد است که این امر مستلزم آمادگی هر یک از استان‌ خواهد بود، پس از آن بورس آمادگی دارد که در یکی دیگر از استان‌ها قبل از ادغام بورس‌های کالایی، تالار دیگری را راه‌اندازی کند.

وی در ادامه گفت: استان‌های اصفهان، کرمانشاه و بوشهر در حال آماده‌سازی برای تشکیل تالارهای استانی هستند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالای کشاورزی، گفت: در آینده پس از ادغام بورس‌های کالایی، در تالار‌های منطقه‌ای کارگزاران بورس فلزات و کشاورزی در یک تالار منطقه‌ای به فعالیت خواهند پرداخت.

اختصاص رینگ خاص معاملاتی

او در پاسخ به این پرسش که امکان داد‌و‌ستد محصول خاصی در استان‌ها با راه‌اندازی تالار‌های استانی وجود خواهد داشت؟ گفت: در تالارهای استانی که استان در یک یا ۲محصول به صورت خاص تولید دارد، در کنار محصولاتی که در تالار اصلی در تهران قابل معامله هستند، برای محصول خاص به عنوان مثال، زعفران در ساعت خاصی معامله انجام شده و یا رینگ خاصی برای کالا اختصاص داده می‌شود.