موج - زمان‌بندی سه مرحله‌ای‌ برای راه‌اندازی بورس نفت با تجدید ساختار شرکت بورس بین‌المللی نفت ایران در نظر گرفته شد. مرتضی خزانه‌داری مدیرعامل شرکت خدمات بورس، با بیان این مطلب که «برای شکل‌گیری بورس نفت، زمان‌بندی سه مرحله‌ای‌ کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت پیشنهاد شد»، گفت:‌ در مرحله کوتاه‌مد ت تعداد محدودی از محصولات پتروشیمی به صورت نقدی معامله می‌شود، در مرحله میان مدت تعداد محصولات مورد معامله در این بورس به محصولات پتروشیمی و محصولات پایین دستی نفت مانند قیر و روغن‌ها افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در مرحله بلندمدت نیز ابزارهای معاملاتی جدید وارد بورس می‌شود.

خزانه‌داری با بیان این مطلب که «برای مرحله کوتاه‌مدت بین سه تا شش ماه، میان مدت حدود یک سال و نیم آینده و مرحله بلندمدت حدود سه سال زمان در نظر گرفته شده است»، ادامه داد: این زمان‌ها به منظور کامل شدن ابزارهای معاملاتی بورس نفت در نظر گرفته شده است تا در نهایت بخش‌هایی از نفت خام در این بورس، مورد معامله قرار گیرد.

به گفته وی، در مرحله اول راه‌اندازی بورس نفت قرار شد تا مشارکت کشورهایی مانند نروژ و ونزوئلا اخذ شود.

وی با بیان این مطلب که «برای اجرای مراحل در نظر گرفته شده در راه‌اندازی بورس نفت، شرکت بورس بین‌المللی نفت ایران تجدید ساختار می‌شود»، ادامه داد:‌ این معاملات در تالار بورس در جزیره کیش صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت خدمات بورس با اشاره به مشخص نبودن متولی بورس نفت،‌ از تامین هزینه به عنوان مشکل اصلی در راه‌اندازی بورس نفت نام برد.

وی یادآور شد:‌ صندوق بازنشستگی ۸۰ درصد از شرکت بورس بین‌المللی نفت را داراست که تنها برای خرید ساختمان در جزیره کیش تامین هزینه کرده است.

وی با اشاره به ابزارها و توانایی‌های موجود در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، تصریح کرد: درصورتی که کار به وزارت دارایی سپرده شود، آمادگی در مجموعه سازمان بورس برای راه‌اندازی بورس نفت وجود دارد که پس از راه‌اندازی این پروژه، به وزارت نفت تحویل داده شود.