حذف حجم مبنا و دامنه‌ نوسان  از بازار

ایسنا- اگر خصوصی‌سازی در اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ به درستی انجام شود، مسلما سال پررونقی برای بورس و کل اقتصاد خواهیم داشت، در غیر این صورت، چندان نمی‌توان امیدوار بود. دکتر غلامرضا سلامی، رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، درباره وضعیت بازار سهام در سال ۸۶ و اینکه از اول سال سیستم جدید راه‌اندازی خواهد شد، افزود: خود این امر کمک بسیار بزرگی به بازار خواهد کرد و اگر طوری باشد که حجم مبنا و دامنه نوسان نیز برداشته شده یا در موارد خاص به کار برده شود، به رونق بازار کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر شرکت‌هایی قصد دست‌کاری قیمت‌ها را داشتند، جلو این کار را با حجم مبنا یا دامنه نوسان می‌توان گرفت. باقی قضایا مربوط به مسائل محیطی است که مرتبط به کل اقتصاد و مسائل سیاسی است که روی بخش اقتصاد اثرگذار خواهد بود.

سلامی با اشاره به اینکه اگر اوضاع اقتصادی رو به بهبود باشد، بورس هم رونق خواهد گرفت، اظهار کرد: مساله‌ای که در سال ۸۶ بسیار موثر خواهد بود، بحث خصوصی‌سازی است.

رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره، درباره مهم‌ترین مشکلاتی که در سال ۸۵ در بازار حاکم شده بود، توضیح داد: مسائل سیاسی یکی از مشکلات سال گذشته بود و به‌خاطر اینکه بازار سرمایه اولین جایی است که نسبت به این مسائل عکس‌العمل نشان می‌دهد، پس این بازار هم از این قضیه مستثنا نیست و تنش‌ها همواره روی معاملات بورس اثرگذار است‌، اما از نظر داخلی مهم‌ترین تاثیر اصرار بر حجم مبنا و دامنه نوسان بوده که جلو بسیاری از معاملات واقعی را هم گرفت، نقدینگی سهام از بین رفته و همین امر موجب شد در واقع خیلی‌ها از بورس کناره‌گیری کنند‌، بنابراین به جای اینکه جاذبه بورس برای مردم بیشتر شود، دافعه آن بیشتر شده است.