ایسنا- سالانه بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید از سوی دولت صورت می‌گیرد که باید به لیست خصوصی‌سازی اضافه شود، بنابراین این که گفته شود در دوره معینی کار تمام می‌شود و تصدی دولت روی واحدهای اقتصادی کاملا از بین می‌رود در هیچ زمان محقق نخواهد شد. نصرا... برزنی، عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، درباره ظرفیت نرم افزارها برای پذیرش سهام شرکت‌ها و این که سیستم نرم‌افزاری جوابگوی واگذاری‌ها است؟ گفت: اگر واگذاری‌ها طبق روال هم صورت گیرد، بیش از ۱۰ سال طول خواهد کشید تا سهام به طور کامل واگذاری آن انجام و فرآیند خصوصی‌سازی در آن اجرایی شود. همچنین همه سهام در یک روز، یک ساعت و زمان خاصی وارد نخواهد شد که تصور کنیم سیستم ظرفیت و گنجایش چنین حجم معاملات را ندارد، بلکه به صورت تدریجی عرضه صورت خواهد گرفت. وی اظهار کرد: از سال ۷۸ تا ۸۱ دولت بابت بدهی‌هایش به صندوق بازنشستگی کارکنان دولت، تامین اجتماعی و آستان قدس رضوی تعدادی از سهام شرکت‌های خود را در سازمان صنایع ملی یا موسسات و نهادها قیمت‌گذاری آنها را طبق تصویبنامه هیات وزیران در بورس انجام داد که کار بسیار موفقی بود، بنابراین تجربه این کار وجود دارد. برزنی با اشاره به این که قیمت‌گذاری بدین صورت نیست که تمام عرضه‌ها از طریق بورس انجام شود، خاطرنشان کرد: بعضی از شرکت‌ها قابلیت عرضه در بورس را ندارند، قیمت‌گذاری زمان بسیار طولانی را می‌طلبد، زیرا به حد کافی کارشناس ارزیابی وجود نداشته و کمیته زمان برای رسیدگی ندارد، اما نگرانی در مورد قابلیت در پذیرش نرم‌افزار به هیچ عنوان جدی نیست اگر هم ظرفیت بسته نرم‌افزاری کافی نبود می‌توان آن را ارتقا بخشید.

عضو هیات مدیره شرکت بورس به مشخص نبودن واگذاری شرکت‌های موجود اشاره کرد و افزود: در بعضی از شرکت‌ها به دلایل استراتژیک، چسبندگی وجود دارد که این امکان وجود دارد که در هیچ زمان لازم نباشد که واگذار شده و خصوصی‌ شوند.

وی با بیان این که هنوز دولت بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را انجام می‌دهد، اظهار کرد: سالانه بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید از سوی دولت صورت می‌گیرد که باید به لیست خصوصی‌سازی اضافه شود، بنابراین این که گفته شود در دوره معینی کار تمام می‌شود و تصدی دولت روی واحدهای اقتصادی کاملا از بین می‌رود، هیچ زمان محقق نخواهد شد، به عنوان مثال در صنایع نفت، پتروشیمی، گاز و پالایشگاه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهیم، اما اینها در لیست نیامده، زیرا پروژه است و امکان این وجود دارد چند سال طول بکشد که به مرحله بهره‌برداری و سوددهی برسند.