گروه بورس- شرکت قند نیشابور پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۸۹ با سرمایه ۳۶میلیارد ریالی، به طور خالص مبلغ ۱۸۸ریال اعلام کرد. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۹ «قنیشا» در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش ۷درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۰درصد کاهش، سود عملیاتی ۴میلیارد و ۹۹۰میلیون ریال افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۸درصد افزایش نشان می‌دهد. شرکت دلایل تغییر را کاهش مقدار و افزایش نرخ فروش، کاهش تبدیل شکر خام، افزایش هزینه‌های اداری و تشکیلاتی و کاهش درآمدهای متفرقه اعلام کرده است.

همچنین پیش‌بینی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «قنیشا» برای سال مالی ۸۸، مبلغ یک‌میلیارد و ۶۹۰میلیون ریال (مبلغ ۴۷ریال به ازای هر سهم و معادل ۲۹درصد از سود خالص) در نظر گرفته شده که این مبلغ به طور عمده سود سپرده‌های بانکی است. همچنین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌‌های سال ۸۹ شرکت نیز مبلغ یک‌میلیارد و ۸۰۵میلیون ریال اعلام شده است که این مبلغ معادل ۲۷درصد از سود خالص و شامل سود سپرده‌های بانکی است.

همچنین پیش‌بینی خالص درآمدهای متفرقه سال مالی ۸۸ قند نیشابور، مبلغ ۱۱میلیارد و ۲۸۲میلیون ریال (مبلغ ۳۱۳ریال به ازای هر سهم و معادل ۱۹۶درصد سود خالص) اعلام شده که این مبلغ به طور عمده شامل ۷میلیارد و ۸۳۲میلیون ریال درآمد اجاره انبارها است. این در حالی است که خالص عملکرد واقعی درآمدهای متفرقه شرکت تا پایان شهریور‌ماه ۸۹، مبلغ ۶میلیارد و ۳۶۵میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

همچنین میزان فروش «قنیشا» تا پایان شهریور ماه ۸۹، مبلغ ۷۲میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که این مبلغ نسبت به پیش‌بینی سال قبل ۷درصد کاهش نشان می‌دهد. شرکت دلیل این تغییر را کاهش مقدار فروش و نبود موجودی اول دوره اعلام کرده است. از سوی دیگر به دلیل کاهش مقدار شکر خام جهت تصفیه، بهای تمام شده کالای فروش رفته در سال ۸۹ نسبت به سال قبل ۲۰درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که سود ناخالص «قنیشا» در این دوره نسبت به سال قبل با ۸۸درصد افزایش، رقم ۱۷میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

گفتنی است هیات مدیره قند نیشابور تصمیم دارد مبلغ ۱۶۹ریال از سود عملکرد سال مالی ۸۹ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام پیشنهاد کند.