گروه بورس- به دنبال طرح دیدگاه‌هایی در خصوص نحوه نظارت بر فعالیت حسابرسان، دبیرکل جامعه حسابداران رسمی گفت: جامعه حسابداران رسمی به عنوان یک جامعه خود انتظام نظارت حرفه‌ای را طبق قوانین و مقررات موجود منحصرا در حیطه وظایف خود می‌داند. نظام‌الدین ملک‌آرایی در گفت‌وگو با «فارس»، با اشاره به این مطلب که اخیرا برخی از اشخاص در مورد نظارت بر اعضای جامعه حسابداران رسمی مطالبی را مطرح کرده‌اند، اظهار داشت‌: به طور کلی دو نوع نظارت عمومی و حرفه‌ای بر فعالیت حرفه‌ای اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران وجود دارد.

وی در رابطه با نظارت عمومی خاطر‌نشان کرد: این نوع نظارت ساز و کار مشخصی ندارد و هر شخص یا سازمانی می‌تواند نسبت به تخلف یا رفتار ناسازگار با شئون حرفه‌ای اعضای جامعه یا عدم رعایت قانون و مقررات حاکم بر جامعه معترض و آن را به جامعه حسابداران رسمی اعلام یا با ارائه مستندات طرح شکایت کند.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص نظارت حرفه‌ای تصریح کرد: طبق ماده ۲ اساسنامه جامعه حسابداران رسمی، هدف از تشکیل جامعه، تنظیم امور و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی کشور و نظارت بر کار حسابداران رسمی است و نظارت جامعه حسابداران رسمی بر فعالیت حرفه‌ای اعضا طبق ماده ۲۸ اساسنامه از طریق کارگروه‌های تخصصی ذی‌ربط با نظارت ارکان صلاحیت دار جامعه انجام می‌گیرد.

ملک‌آرایی افزود: این نوع نظارت به منظور رفع نارسایی‌های خدمات حرفه‌ای اعضا است و تعیین مجازات متناسب با تخلف حسابداران رسمی با رعایت مقررات ماده ۲۵ اساسنامه جامعه و آیین‌نامه انضباطی مصوب ۶ اردیبهشت ۸۳ به وسیله هیات‌های انتظامی با حضور نمایندگان قوه‌قضایی و وزارت اموراقتصادی و دارایی انجام می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که جامعه حسابداران رسمی از نظارت عمومی استقبال می‌کند، گفت‌: جامعه حسابداران رسمی به عنوان یک جامعه خود انتظام نظارت حرفه‌ای را طبق قوانین و مقررات موجود منحصرا در حیطه وظایف خود می‌داند و مطالبی که برخی سازمان‌ها در ارتباط با حق نظارت بر فعالیت حسابداران رسمی مطرح می‌کنند، اظهارنظر شخصی و از نوع نظارت عمومی است.