فارس- رییس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی‌گفت: بر اساس دستورالعملی که در آبان ماه اجرایی خواهد شد، شرکت‌های تعاونی ملزم به استفاده از حسابداران و حسابرسان رسمی‌خواهند شد تا اختلافات سهامداران این دسته از شرکت‌ها به حداقل برسد. مهدی کرباسیان ابراز داشت: باتوجه به لزوم شفاف سازی در عملکرد شرکت‌ها با هدف تامین منافع سهامداران و نقش حسابداران رسمی‌در سیاست‌های اصل ۴۴ به عنوان بازوی دولت، جلسه‌ای با وزیر تعاون، معاونان و رییس صندوق تامین برگزار شد که ضمن تشریح عملکرد و اهداف شورای عالی سوم حسابداران، اعلام آمادگی شد تا از طریق به کارگیری شرکت‌های تعاونی از حسابداران رسمی، اختلافات سهامداران به حداقل برسد و در این خصوص پیشنهاد شد که حسابداران رسمی‌بتوانند نقش حسابرسی شرکت‌های تعاونی را نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: وزیر تعاون نیز با تاکید بر قانون اساسی و اصل ۴۴، به لزوم شفافیت بیشتر شرکت‌های تعاونی از طریق به کارگیری حسابداران رسمی‌تاکید و از این طرح استقبال کرد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: بر این اساس کار گروهی تشکیل خواهد شد و در مرحله اول شرکت‌های تعاونی با سرمایه بیش از ۸۰۰‌میلیون تومان و گردش مالی بالا مکلف می‌شوند که حسابداران و حسابرسان رسمی‌را انتخاب کنند.

رییس شورای عالی سوم جامعه حسابداران رسمی، ‌ضمن بیان این مطلب که ظرف ۱۰ روز آینده جمع‌بندی‌هایی در خصوص این طرح انجام خواهد شد، گفت: از جمله نکات حایز اهمیت شرکت‌های تعاونی اختلافات اعضا تعاونی در مورد مسائل مالی است که با وجود حسابداران از این پس این گونه مسائل کاهش خواهد یافت. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرف آبان ماه این طرح اجرایی شود.

کرباسیان به دیگر پیشنهاد مطرح شده در جلسه با وزیر تعاون اشاره کرد و ابراز داشت: به صندوق تعاون نیز پیشنهاد شد که شرکت‌هایی که خواهان دریافت وام و تسهیلات هستند، باید تاییدیه حسابداران رسمی‌ را دریافت و به صندوق ارائه کنند تا علاوه بر ترازنامه مورد تایید مجمع سالانه، تاییدیه حسابرسی نیز احراز شود که این طرح نیز با نظر مساعد وزیر تعاون مواجه شد. کرباسیان همچنین از ارائه طرحی برای استفاده از حسابداران رسمی‌توسط سازمان تامین اجتماعی خبر داد که در صورت عملی شدن این طرح، ضمن شفاف سازی، اختلافات کارفرمایان و کارمندان، کارگران و سازمان تامین اجتماعی به حداقل ممکن خواهد رسید. به گفته وی، این طرح نیز ظرف ۱۰ روز آینده عملی خواهد شد.