موج - در حال حاضر یکی از ابزار‌‌های جدید مالی برای تامین مالی ساخت واحد‌‌های پتروشیمی‌، ‌‌انتشار اوراق صکوک بوده که این روش در چارچوب عقود اسلامی‌‌‌می‌‌‌گنجد.

شاهین شایان آرانی در مورد روش‌‌های نوین جذب منابع مالی در طرح‌‌ها و پروژه‌‌های پتروشیمی، با یادآوری این موضوع که در حال حاضر با وجود تحریم استفاده از منابع مالی خارجی با دست اندازهای متعددی روبه‌رو است، گفت: علاوه بر این تاکنون جذب سرمایه از محل فروش اوراق قرضه، طرح‌‌های «بی او او» و تسهیلات بانک‌‌های خارجی چندان موفق نبوده است. وی خواستارتغییر محیط سرمایه گذاری برای افزایش مشارکت‌‌های مردمی‌‌‌و خارجی در طرح‌‌های پتروشیمیایی کشور شد و بیان کرد: باید در کنار افزایش تبلیغات بین‌‌المللی، از طرح‌‌های نوینی برای جذب سرمایه‌‌های سرگردان سود جست.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی در حال حاضر یکی از ابزار‌‌های جدید مالی برای تامین مالی ساخت واحد‌‌های پتروشیمی‌‌‌انتشار اوراق صکوک بوده که این روش در چارچوب عقود اسلامی‌‌‌هم می‌‌‌گنجد.

شاهین شایان آرانی در ادامه از گاز طبیعی به عنوان یک مزیت نسبی برای توسعه صنایع پتروشیمی‌‌‌در کشور یاد کرد و اظهار داشت: ایران با در اختیار داشتن ۲۷ تریلیون ذخیره گاز طبیعی می‌‌‌تواند به قطب اول تولید محصولات پتروشیمی‌‌‌در سطح قاره آسیا تبدیل شود.

وی در پایان با اشاره به میزان سرمایه‌‌های خارجی جذب شده در صنایع پتروشیمی‌‌‌ کشور، خاطر نشان ساخت: با این روند جذب سرمایه، تحقق اهداف چشم انداز در صنعت پتروشیمی‌‌‌کمی‌‌‌مشکل به نظر می‌‌‌رسد.