گروه بورس- سریع‌ترین نقطه‌ای که نقدی کردن یارانه‌ها بر آن تاثیر مطلوب دارد، صنعت خودرو است. این دیدگاه مدیرعامل سایپا درباره وضعیت آتی صنعت خودرو است.

مدیرعامل سایپا می‌گوید: واگذاری دو مجموعه خودروسازی ایران خودرو و سایپا به دلیل حساسیت ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد. مهرداد بذرپاش در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: سهم خودروسازی در کشور ما ۶/۳‌درصد از تولید ناخالص داخلی است که متوسط این رقم در جهان ۴/۳‌درصد است یعنی خودروسازی ما ۲دهم درصد از سطح متوسط جهانی بالاتر است.

وی افزود: کشور ما در میان خودروسازان جهان رتبه ۱۷ را دارد که بر اساس پارامترهای مختلفی نظیر تیراژ تولید، تنوع محصولات، میزان بازار و میزان فروش محاسبه شده است.

مدیرعامل سایپا اضافه کرد: دو گروه بزرگ خودروسازی کشور با احتساب مشاغل و خانواده‌های آنان جمعیتی بالغ بر ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر را دربرمی‌گیرد بنابراین هر تصمیمی که برای این صنعت گرفته شود می‌توان تأثیرات خود را در خانواده بزرگ صنعت خودروسازی

نشان دهد.

وی در پاسخ به سوال فارس در خصوص نقش صنعت خودروسازی در طرح تحول اقتصادی گفت: واگذاری دو گروه بزرگ خودروسازی در برنامه آینده دولت قرار دارد و نزدیک به ۳۰هزار میلیارد تومان در حال واگذاری است.

بذرپاش گفت: ابهام وارد شده در واگذاری‌ها مبنی بر اینکه شبه دولتی‌ها جای دولتی‌ها را می‌گیرند درست است و باید به سمت خصوصی‌سازی واقعی حرکت کنیم ولی این مرحله، مرحله گذار به سمت خصوصی‌سازی واقعی است که شاید بخش‌خصوصی قدرت خرید

مجموعه‌های سنگین را نداشته باشند پس باید از این مرحله گذار عبور کنیم.

وی افزود: واگذاری صنعت خودرو باتوجه به مشکلات موجود و ضریب حساسیت بالایی که متوجه این بخش است ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد تا مدیریت مناسبی در خصوص حساسیت واگذاری این بخش صورت گیرد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از سهام این شرکت‌ها در بورس است و فقط حدود ۴۰‌درصد اینها از طریق سازمان گسترش در اختیار دولت است که با واگذاری خودروسازی وضعیت این صنعت بهتر از وضع فعلی خواهد شد.

بذرپاش در خصوص نقدی کردن یارانه‌ها و تاثیرات آن به قیمت محصولات صنایع خودروسازی گفت: ۹۰هزار میلیارد تومان یارانه انرژی سهم زیادی در صنایع خودرویی دارد پس سریع‌ترین نقطه‌ای که هدفمندکردن یارانه‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد، صنایع خودرویی است.

وی گفت: این تاثیرات می‌تواند در قیمت هم تاثیرگذار باشد که باید با مدیریت صحیح از چنین امری جلوگیری کنیم.