فارس - فدراسیون بین‌المللی بازار سهام اعلام کرد: به دلیل ارتباط اندک اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی و تاثیر نپذیرفتن از نگرانی‌های رکود اقتصادی آمریکا، بورس تهران با رشد شش درصدی در شاخص خود طی ماه ژانویه، دومین مقام از این نظر در میان ۶۲ بورس جهان را کسب کرد. براساس این گزارش، به جز سه بورس تهران، امان و موریتوس سایر بورس‌‌های جهان در نخستین ماه سال ۲۰۰۸ میلادی با افت شاخص مواجه شدند.

فدراسیون بین‌المللی بازار سهام در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است از ۶۲ بورس مهم دنیا تنها سه بورس تهران، امان و موریتوس با رشد شاخص در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل از آن مواجه بوده‌اند و سایر بورس‌‌های جهان افت شاخص را در نخستین ماه سال ۲۰۰۸ تجربه کرده‌اند.

براساس این گزارش بورس‌‌های بزرگ اروپا و آمریکا نیز که در طی چند سال گذشته وضعیت مطلوبی داشتند، در ماه ژانویه با افت شدید شاخص مواجه بوده‌اند.

در حالی که اکثر بورس‌‌های جهان با افت شدید شاخص در ماه ژانویه مواجه بوده‌اند، شاخص بورس تهران در این ماه رشد ۹/۵درصدی را تجربه کرد و به ۱۰۳۰۶ واحد رسید. شاخص بورس تهران در ماه دسامبر ۹۷۳۶ واحد اعلام شده بود. بورس تهران در ماه ژانویه از نظر رشد شاخص در میان ۶۲ بورس جهان رتبه دوم را کسب کرده است.

بورس موریتوس با رشد ۱/۶درصدی بیشترین رشد شاخص را در این ماه داشته است.

بورس امان نیز با رشد ۴/۴درصدی پس از بورس تهران در جایگاه سوم از نظر رشد شاخص در ماه ژانویه کسب کرده است.

براساس این گزارش نگرانی از احتمال بروز رکود اقتصادی در آمریکا عامل اصلی افت شاخص بورس‌‌های جهان شده است.

اقدامات ایران در زمینه خصوصی‌سازی و فراهم آوردن تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در بورس از جمله علل رشد بورس تهران عنوان شده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت تداوم افت شاخص بورس‌‌های جهان بورس‌‌هایی مثل بورس تهران که از تحولات جهانی تاثیر چندانی نمی‌پذیرند، از توجه ویژه‌ای نزد سرمایه‌گذاران بین‌المللی برخوردار شوند.