تفاوت انعام خدمتکاران

اقتصاددان عزیز

آیا خدمتکاران رستوران‌های ارزان‌تر کمتر از همکارانشان در رستوران‌های گران قیمت کار می‌کنند؟ اگر نه، پس نباید انعام این دو یکسان باشد؟ (به شکل مطلق منظورم است.)

مانوی مانوی عزیز

متوجه هستم که اشاره‌ات به چیست: انعام ده‌درصدی غذایی که قیمتش بیست پوند است کمتر می‌شود از همان ده‌درصد برای غذایی صد پوندی. پس اگر خدمتکار کار مشابهی را در هر دو مورد انجام می‌دهد، نباید انعام او مثلا ۵پوند به ازای هر غذا باشد؟ (یعنی ۲۵درصد قیمت غذای اولی و ۵‌درصد دومی.)

اما اینطور نیست. طبق مطالعه اقتصاددانی به نام افر آذر، اندازه‌ مطلق انعام‌ها در ایالات متحده تا حد بسیار زیادی به رقم صورتحساب بستگی دارد. در اروپا هزینه‌ سرویس دهی در صورتحساب‌ها ذکر شده و جای انعام را می‌گیرد، اما یکی از آشنایان به من گفته است که این هزینه‌ها هم به نسبت مبلغ صورتحساب تعیین می‌شوند.

با این همه فکر نمی‌کنم مساله آن قدر هم که تو تصور کرده‌ای معماگونه باشد. اول اینکه، رابطه‌ انعامی که مشتری می‌دهد و دستمزدی که خدمتکار دریافت می‌کند به هیچ وجه مستقیم نیست. خدمتکارها که برده نیستند: اگر انعام‌ها آن‌قدری نباشد که رضایت شان را جلب کند، صاحب رستوران مجبور خواهد شد چیزی روی حقوق شان بگذارد و اگر خدمتکاری در رستوران‌های سطح بالا صدها پوند انعام بگیرد، صاحب رستوران خیلی ساده می‌تواند بخشی از عایدی او را مطالبه کند.

دوم، رستوران‌های گران قیمت معمولا مشتریان کمتری هم دارند. پس انعام‌ها بالاتر است، ولی تعداد مشتری‌ها کم است.

با وجود تمام اینها، البته کاملا محتمل است که خدمتکاران رستوران‌های گران قیمت درآمد بهتری هم داشته باشند. اما در یک جامعه سرمایه‌‌داری قطعا کارگران آزموده‌تر انتظار عایدی بیشتری هم دارند. توصیه می‌کنم به چندتا از این رستوران‌های گران و ارزان قیمت سر بزنی، آن وقت ببینم بازهم می‌گویی خدمتکارهای همه رستوران‌ها باید انعام یکسان بگیرند.