دنیای اقتصاد- رکود اقتصادی کمرشکنی که از سال ۲۰۰۸ آغاز شد، لطمه‌های شدیدی به اقتصاد آمریکا و اروپا وارد ساخت. پس از کاهش قدرت خرید شهروندان کشورهای غربی، علاوه‌بر فشار شدید به شرکت‌های مستقر در این کشورها، کشورهایی که صادرات بالایی به بازار اروپا و آمریکا داشتند نیز دچار مشکلات فراوان شدند. با این وجود، رکود اقتصادی اخیر که هم‌اکنون وارد چهارمین سال خود شده، برندگانی هم داشته است؛ از کشورهایی مانند کره جنوبی، کانادا، سوئد، اندونزی، ترکیه و مکزیک گرفته تا برخی شرکت‌های غربی. برندگان رکود بزرگ

رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ اگر چه سرنوشت بسیاری از شرکت‌ها، مدیران و کارگران را در سراسر جهان دگرگون کرده، اما در عین حال زمینه رشد و پیشرفت برخی از کشورها، شرکت ها و افراد را نیز فراهم آورده است.

کره جنوبی، لهستان، کانادا، سوئد، اندونزی، ترکیه و مکزیک هفت کشوری هستند که نه تنها از بحران مالی جان سالم به در بردند که در این دوره رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کردند. کاپیتالیسم چینی نیز روزگار خوشی را به قیمت تضعیف دموکراسی به نظاره نشست.مک دونالدز، هالیوود، محصلان مقاطع عالی و ابر ثروتمندان نیز از جمله سایر برندگان رکود بزرگ به شمار می‌روند. مجله «فارن پالسی» در پرونده‌ای ویژه برندگان رکود بزرگ را با ذکر دلیل معرفی کرده است. مطالب پیش‌رو، ترجمه بخشی از مطالب مجله یادشده است.

مطالب بیشتر را در صفحات اندیشـه اقتصـاد (۲۸ و ۲۹) بخوانید.