روزی که بوتو نخست‌وزیر شد

بی‌نظیر بوتو، اول دسامبر سال ۱۹۸۸ به عنوان نخستین نخست‌وزیر زن پاکستان برگزیده شد. او در سن ۳۵ سالگی یکی از جوان‌ترین رهبران و قانون‌گذاران در دنیا بود، نخستین زنی که به‌عنوان نخست‌وزیر در یک کشور مسلمان به قدرت رسید. تنها دو سال پس از دوره نخست‌وزیریش، رئیس‌جمهور غلام اسحاق خان، بوتو را از مقامش عزل کرد. وی در سال ۱۹۹۳ بار دوم یک مبارزه انتخاباتی و همچنین نهضتی علیه فساد را بنیاد کرد و دوباره به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد. او طی این سال‌ها برق را به جاهای دور افتاده و حومه شهرهای پاکستان کشید. مبارزه با فقر و گرسنگی، تهیه خانه و سرپناه و بهداشت عمومی و مبارزه با رشوه‌خواری و فساد مالی از اولویت‌های دولت بوتو بود. بوتو در پی مدرنیزه کردن پاکستان بود ولی با مخالفت‌های روبه رو شد.

در سال ۱۹۹۶ رئیس‌جمهور پاکستان، بی‌نظیر بوتو را از سمتش با ارائه دلایلی چون سوء مدیریت، برکنار و مجلس ملی را منحل کرد. پیشنهاد انتخاب مجدد بوتو به مقام نخست‌وزیری در سال ۱۹۹۷ با شکست مواجه شد و حکومت منتخب بعدی با نواز شریف محافظه‌کار، به روی کار آمد که خود، توسط ارتش سرگون شد. همسر بوتو زندانی شد و او مجبور شد یکبار دیگر وطن را ترک کند. او ۹ سال به همراه فرزندانش در لندن، محلی که به دفاع و طرفداری و استقرار مجدد دموکراسی در پاکستان می‌پرداخت در تبعید به سر برد. خاطره بازگشت او در اکتبر ۲۰۰۷ همانند استقبالی که در آوریل ۱۹۸۶ توسط صدها هزار نفر از طرفداران وی انجام پذیرفت، دوباره زنده شد و به‌رغم تهدید به مرگ از سوی تندروها، به میهن بازگشت.

او در ساعات اولیه ورودش توسط جمعیت وسیع مشتاقان مورد استقبال قرار گرفت، ازدحام تظاهرات‌کنندگان بیانگر بزرگ‌ترین صحنه نارضایتی از دولت ضیاء، بود. تظاهرات‌کنندگان فریاد می‌زدند «مرگ بر ضیاء ما بی‌نظیر را دوست داریم». در همان زمان، کاروان همراه به وسیله یک بمبگذار انتحاری مورد حمله قرار گرفت، او از این سوءقصد، جان سالم به در برد اما صدها نفر از مشایعت کنندگان در این حمله کشته شدند. طی انتخابات ملی برنامه‌ریزی شده برای ژانویه ۲۰۰۸ حزب مردمی پاکستان، بی‌نظیر بوتو را با یک پیروزی دیگر در مقام نخست‌وزیری مطرح کردند. اما تنها چند هفته قبل از انتخابات، تندروها دوباره اعتصاب کردند و پس از یک مبارزه انتخاباتی دیگر بی‌نظیر بوتو توسط یک مرد مسلح در راولپندی، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. سپس تیرانداز با اقدامی انتحاری و انفجار بمب، خود و بیش از ۲۰ نفر از حاضران در محل را کشت. بوتو به بیمارستان منتقل شد، اما به‌دلیل شدت جراحات درگذشت.