سالروز مرگ کاشف «حشره‌کش»

گروه تاریخ و اقتصاد: پل هرمان مولر، شیمیدان برجسته سوئیسی و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۴۸ است. او در سال ۱۸۹۹ در یک خانواده پر جمعیت متولد شد، پدرش کارمند راه‌آهن بود.

بنابرین خانواده مولر به خاطر نوع کار پدر مجبور بودند هر چند وقت یک بار شهر خود را تغییر دهند. پل زمانی که در دبیرستان مشغول تحصیل بود در خانه برای خود یک آزمایشگاه درست کرد و در آن به ساخت پلات‌های عکاسی و تجهیزات رادیویی مشغول شد که تجربه گرانبهایی را برایش به همراه داشت. سال ۱۹۱۶ پل هرمان مولر مدرسه را رها کرد و به‌عنوان دستیار آزمایشگاه شیمی در یک شرکت تحقیقاتی مشغول به کار مورد علاقه‌اش شد. بعد از مدتی که علاقه بسیاری به تحصیل در رشته شیمی پیدا کرد به مدرسه بازگشت و سال ۱۹۱۹ توانست دیپلم خود را دریافت کند و سپس وارد دانشگاه بازل شود. در این دانشگاه پل به تحصیل در رشته شیمی پرداخت و خیلی سریع توانست استعداد خود را به استادان شیمی دانشگاه نشان دهد.

پل هرمان مولر در دانشگاه بازل زیر نظر دانشمندان بزرگی نظیر پروفسور فریدریش فیشر و هانس روپ پرورش یافت و توانست سال ۱۹۲۵ دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کند. اوایل دهه ۱۹۳۰ دکتر پل هرمان مولر به‌عنوان مسوول پروژه تحقیقاتی برای ساخت یک ماده حشره‌کش انتخاب شد. در آن دوران مواد حشره‌کش یا بسیار گران و غیرقابل استفاده بودند یا کم اثر و بی‌ارزش که نمی‌توانستند در مقابله با بیماری‌هایی نظیر مالاریا یا تب زرد استفاده شوند و سالانه هزاران نفر جان خود را به خاطر این بیماری‌ها از دست می‌دادند. زمانی که دکتر مولر تحقیقات خود را آغاز کرد دریافت که حشرات مواد شیمیایی را متفاوت با پستانداران جذب می‌کنند و مکانیزم بدن آنها با پستانداران متفاوت است. همین موضوع باعث شد تا وی به این نتیجه برسد که احتمالا سم شیمیایی را می‌توان پیدا کرد که برای حشرات کاملا کشنده باشد و در عین حال کمترین اثر و خطر را برای جانداران یا گیاهان به همراه داشته باشد و در عین حال پایداری بالایی داشته باشد و بتوان با هزینه بسیار کم آنها را تولید کرد. در آن دوران دو اتفاق باعث شد تا مولر تمام انرژی خود را روی این پروژه تحقیقاتی قرار دهد؛ یکی بحران مواد غذایی در سوئیس به‌خاطر حمله حشرات به مزارع که بسیاری را با گرسنگی مواجه کرده بود و دیگری شیوع بیماری حصبه در روسیه که جان بسیاری را می‌گرفت.

پل هرمان مولر به مدت ۴ سال با وسواس بسیار، به تحقیقات خود ادامه داد و در این مدت صدها بار با شکست مواجه شد که شاید این موضوع در نوع خود رکورد به شمار می‌رود. اما آنچه وی به دنبالش بود هیچ‌کس تصور نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد. پل هرمان مولر هر بار که با شکست مواجه می‌شد تمام نتایج را ثبت و آنها را مرور می‌کرد و سپس به تحقیقاتش از نو ادامه می‌داد. سرانجام بعد از تحقیقات بسیار، دکتر پل هرمان مولر توانست به آنچه دنبالش بود دست پیدا کند و آن چیزی نبود جز دیکرو دیفنیل‌ تری کلرواتان یا ددت. بعد از اینکه مولر توانست به اطمینان لازم درخصوص این ماده و تاثیر آن برای کشتن حشرات اطمینان پیدا کند گزارش خود را ارائه کرد و استفاده از آن برای آفت‌زدایی از محصولات کشاورزی آغاز شد. وزارت کشاورزی سوئیس بعد از مدتی اثربخشی این ماده را تایید کرد تا انقلابی در صنعت کشاورزی و تامین مواد غذایی در جهان شکل بگیرد. این ماده همچنین برای مبارزه با بیماری‌هایی نظیر طاعون، مالاریا، حصبه و بسیاری دیگر که از طریق پشه، شپش و کک انتقال می‌یافت مورد استفاده قرار گرفت و جان میلیون‌ها انسان را نجات داد. ددت یکی از معروف‌ترین مواد شیمیایی برای مبارزه با آفات به حساب می‌آید. این ماده برای اولین بار در سال ۱۸۷۴ توسط یک دانشجوی آلمانی رشته شیمی به نام اتمر زیدلر که آن را برای پروژه پایان‌نامه دکترا خود انتخاب کرده بود، کشف شده بود، اما تا سال ۱۹۳۹ خواص حشره‌کشی آن کشف نشد.

دکتر پل هرمان مولر ۱۲ اکتبر سال ۱۹۶۵ در سن ۶۶ سالگی دیده از جهان فروبست.