گروه تاریخ و اقتصاد: روز ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ موج‌های انقلاب بر ساحل ناآرام کوبیده می‌شد و دست‌اندرکاران حکومت شاه در شگفتی فرو رفته بودند. مردم برخاسته بودند. تظاهرات در شهر‌ها ادامه داشت و رسانه‌ها نبض اتفاقات را در دست گرفته بودند. در این روز شورای انقلاب تعیین و به پیشنهاد اعضای این شورا مهندس مهدی بازرگان از سوی امام به عنوان رئیس دولت موقت انتخاب شد. آنچه می‌خوانید گذری است به خبرهای برخی نشریات ایران و جهان در آن روز. • روزنامه اطلاعات: «مهندس مهدی بازرگان به عنوان یک شخصیت سیاسی مورد اعتماد امام خمینی در آینده حرکت انقلابی مردم ایران نقش ویژه‌ای خواهد داشت. این گفته را یکی از نزدیکان امام خمینی به طور خصوصی با خبرنگار سیاسی اطلاعات در میان نهاد... بر اساس آنچه در محل سکونت امام شایع بود، مهندس بازرگان سمت نخست‌وزیری را در دولت موقت انقلابی عهده‌دار خواهد بود... مهندس بازرگان اظهار امیدواری کرد که مشکلات از طریق مذاکرات حل شود و کار به مراحل خطرناک نکشد.»

• اطلاعات در خبر دیگری نوشت: «نخست‌وزیر[بختیار] روز گذشته ملاقاتی با ۱۵۳ تن از نمایندگان مجلس شورای ملی داشت... نخست‌وزیر گفت: دولت مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد مقادیر زیادی از اسلحه بین عناصر کمونیستی توزیع شده است... نمایندگان به بختیار اطمینان دادند که سنگر پارلمان را ترک نخواهند کرد و تا آخرین دقیقه، وظایف خود را انجام خواهند داد. متقابلا نخست‌وزیر نیز به نمایندگان اطمینان داد که او در نظر ندارد از مقام خود استعفا نماید و... دژ قانون اساسی را تا آخرین نفس حفظ خواهد کرد...».

• روزنامه کیهان به نقل از بختیار: «در برخی از مسائل و اصول نه با شاه سازش می‌کنم نه با آیت‌الله خمینی... به آیت‌الله خمینی اجازه تشکیل دولت موقت را نمی‌دهم... عناصر کمونیست مقادیر زیادی اسلحه به دست آورده‌اند... ما دست به نوعی انقلاب علیه شاه زده‌ایم... همه نظرات امام خمینی را در لباس قانون تحقق می‌بخشم... کسانی را که جنگ داخلی راه بیندازند تیرباران می‌کنم... هرگونه تغییر حکومت در ایران باید از طریق انتخابات آزاد صورت گیرد نه توسط گروهی مردم هیجان‌زده که در خیابان به راه می‌افتند.»

• کیهان به نقل از یک مقام دولتی از ممنوع‌الخروج شدن جواد شهرستانی، شهردار مستعفی تهران خبر داد و چنین نوشت: «به اتهام داشتن پرونده جواد شهرستانی ممنوع‌الخروج شد. دستور بازداشت جواد شهرستانی وزیر پیشین راه در کابینه هویدا و شهردار فعلی تهران نیز صادر شد.»

• خبرگزاری ژاپن جی‌جی پرس درباره ملاقات نماینده امام خمینی با برژنف نوشت: «لئونید برژنف ماه گذشته به طور مخفیانه با یک فرستاده ویژه آیت‌الله خمینی در بلغارستان ملاقات کرده است. ملاقات یک هفته پس از موضع‌گیری سیاسی شوروی به سود آیت‌الله خمینی روی داده است.»

• روزنامه ستاره سرخ ارگان وزارت دفاع شوروی: قراردادهای خرید اسلحه ایران از آمریکا لغو شد. میزان معامله ۱۰ میلیارد دلار بود. دولت ایران که از نظر مالی به دلیل از دست دادن درآمد فروش نفت آسیب دیده تصمیم گرفته که قراردادهای خرید جنگ‌افزار از آمریکا را به میزان ۱۰ میلیارد دلار لغو کند.»

• خبرگزاری توس: برای نخستین بار در تاریخ سیستم بانکی ایران «برداشت از پس‌انداز و سپرده» محدود می‌شود: «سپرده‌های ثابت مردم نزد بانک‌ها از این پس تا اطلاع بعد در راس تاریخ سررسید آن، پرداخت خواهد شد و برای پرداخت وجوه پس‌انداز‌های مردم نزد بانک‌ها نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است.»

• کیهان بخش‌هایی از مصاحبه شاه با یک نشریه فرانسوی را منتشر کرد که محورهای آن به این صورت بود: «تغییرات غیرقابل بازگشت نیست... شاه هنوز امیدهایش را برای بازگشت اوضاع به وضع دلخواه خود از دست نداده است... شاه در پاسخ به این سوال که همه چیز به‌طور غیرقابل بازگشتی تغییر کرده است، گفت «مسلما»... شاه گفت این بار مساله کاملا ایرانی است. دنیا ما را به زمین زده است بگذارید خودمان به تنهایی و در خلوت خاک لباس را بتکانیم.»

دیگر رویدادها

در اینجا برخی دیگر از رویدادهای مهم ۱۵ بهمن۵۷ را به نقل از دفتر پژوهش و بررسی‌های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی می‌خوانید:

-۱۰ هزار تن از مردم همدان پس از تجمع در مسجد جامع همدان دست به راهپیمایی در خیابان‌های این شهر زدند و اعلام کردند که تا تشکیل جمهوری اسلامی اعتصابات و تظاهرات خود را ادامه خواهند داد.

- هزاران تن در شهر اهواز راهپیمایی کردند، راهپیمایان در حالی که عکس‌هایی از امام خمینی در دست داشتند با اعلام حمایت از ایشان، دولت بختیار را محکوم کردند.

- امام خمینی در یک سخنرانی جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فرا خواندند.

- رادیو عدن شبکه رادیوی دولتی جمهوری یمن گزارش کرد: عده زیادی از افسران پایگاه هوایی همدان، در این پایگاه بازداشت و زندانی شدند.

-ژنرال رابرت هایزر فرستاده ویژه آمریکا به ایران، با پایان ماموریت حساس خود و مذاکره‌های پی در پی با مقام‌های ایرانی، به آمریکا رفت تا گزارش ماموریت خود را به مقام‌های آن کشور اعلام کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هایزر سعی کرد تا نظامیان ایران از بختیار حمایت کنند. وی به این علت ایران را ترک کرد که اقامت وی به احساسات ضد آمریکایی در ایران دامن می‌زد.

- خبرگزاری فرانس پرس اعلام کرد: خروج ۲۰۰ تن از وزیران پیشین، معاونان وزارتخانه‌ها و بعضی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از کشور ممنوع شد.

- سپهبد ارتشبد فریدون جم در لندن اظهار کرد: فقط تفاهم رهبران مذهبی با ارتش می‌تواند بحران را حل کند.

- شاپور بختیار در گفت‌وگو با روزنامه لوماتن پاریس گفت: «من همچنان چون گذشته مشتاق ملاقات با آیت‌الله خمینی هستم، اما اگر ایشان موضع‏گیری نمایند کوشش برای ملاقات ارزشی نخواهد داشت. در این صورت ما همچنان دور از یکدیگر دوستان خوبی برای هم باقی خواهیم ماند.»

- امام خمینی در پاسخ به تهدیدهای دولت و فرمانداری نظامی فرمود: «من باید نصیحت کنم که دولت غاصب کاری نکند که مجبور شویم مردم را به جهاد دعوت کنیم. ما از ارتش می‌خواهیم هر چه زودتر به ملت متصل شود. ارتشی‌ها فرزندان ما هستند، ما به آنها محبت داریم...»

-دانشجویان طرفدار انقلاب اسلامی در لندن، ملبورن و انگلستان دست به راهپیمایی وسیعی زدند.

- خبرگزاری رویترز در این روز اعلام کرد: فرماندهان ارتش با نمایندگان امام تماس گرفتند.

- همافران نیروی هوایی در بهبهان با طرفداری از امام خمینی، دست به راهپیمایی زدند.

-روزنامه‌ها در این روز اعلام کردند: بر اثر کمبود سوخت و کاهش تولید برق خاموشی‌ها دوباره تکرار می‌شود.

- آیت‌الله گلپایگانی، اعلامیه‌ای را برای نمایندگان مجلس، هیات دولت و امیران ارتش منتشر کرد.

لغو خرید 10 میلیارد دلاری

لغو خرید 10 میلیارد دلاری