مارتین گریتز وریس کاشف و نقشه‌نگار هلندی

در باب زندگانی دوریس اطلاعات چندانی در دست نیست. گفته می‌شود در ۱۸فوریه ۱۵۸۹ در هارلینگن هلند به دنیا آمده و سال‌های درازی را در تایوان گذرانده است. او بیش از هر چیز به‌دلیل سفر اکتشافی خود به سال ۱۶۴۳ به شمال غرب اقیانوس آرام در راستای کشف سواحل تارتاریا (نامی عمومی که اروپاییان به برخی از سرزمین‌‍‌‌‌‌های آسیایی می‌دادند) شناخته شده است؛ سفری که به واسطه آنتونی فان دیمن، سیاح و سیاستمدار هلندی و فرماندار هند شرقی هلند در باتاویا (جاکارتای فعلی) صورت گرفت. این دومین سفر اکتشافی در راستای جست‌وجوی جزایر افسانه‌‌ای سرشار از طلا و نقره در اقیانوس آرام بود؛ جزایری که هرگز کشف نشد. اولین سفر با فرماندهی ماتیوس کواست در ۱۶۳۹ صورت گرفت.

در فوریه۱۶۴۳ کشتی کاستریکوم تحت فرماندهی دوریس و کشتی دیگری با نام برسکنز، هلند را ترک کردند و پس از توقفی در ترنات واقع در جزایر ملوک اندونزی کنونی به سفرشان ادامه دادند تا اینکه در ماه مه بر اثر توفان ارتباط دو کشتی در حوالی جزیره هاچیجوجیما واقع در ۲۹۰کیلومتری جنوب توکیوی فعلی قطع شد. در تابستان ۱۶۴۳ کشتی کاستریکوم به شمال جزایر کوریل رسید و دِوریس و سرنشینان توانستند از جزایر کوناشیری، ایتوروپ و اروپ (هر سه اکنون مورد مناقشه ژاپن و روسیه) بازدید کنند و در اروپ با قوم بومی آینو ملاقات کردند. آنان این جزیره را «کمپانی» نامیده و مدعی مالکیت هلند بر آن شدند.

سپس کشتی کاستریکوم از میان جزایر ایتوروپ و اروپ گذشت و تنگه میان دو جزیره یادشده بعدتر به نام تنگه وریس نامیده شد. کشتی سپس وارد دریای اختسک شد. هلندی‌ها باز به سمت شمال کشتیرانی کردند بی‌آنکه به خشکی برسند تا اینکه به سواحل شمالی هوکایدو (دومین جزیره بزرگ ژاپن) کشیده شدند. سپس مجددا به سمت شمال حرکت کردند و کیپ آنیوا (جنوبی‌ترین نقطه جزیره ساخالین)، خلیج پیشنس و کیپ پیشنس را کشف کردند. کاستریکوم پس از سفری دیگر به سمت شرق اقیانوس آرام در نهایت به آب‌های ژاپن رسید و در حوالی کیوشو بود که کشتی دیگر یعنی برسکنز را یافت. دو کشتی یادشده به سمت تایوان حرکت کردند و در دسامبر۱۶۴۳ به باتاویا رسیدند. مارتین گریتز وریس پس از رهبری یک یورش ناموفق به فیلیپین بر عرشه یک کشتی در پی یک بیماری درگذشت.