به این ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میان‌دوره‌ای مجموعا ۲۶۳ نماینده به مجلس راه‌یافتند. با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای‌اسلامی در روز سیزدهم رجب ۱۴۰۰ هجری قمری همزمان با میلاد امام علی‌(ع) برابر با هفتم خرداد ۱۳۵۹ رسما افتتاح شد.مجلس اول بعد از قرائت آیاتی از قرآن مجید، با سخنان آیت‌الله مهدوی‌کنی، سرپرست وقت وزارت کشور افتتاح شد. مهدوی‌کنی در سخنان خود با بیان اینکه «من به‌عنوان مسوولی از طرف شورای انقلاب که مسوولیت اجرای انتخابات را در وزارت کشور به عهده داشته‌ام، وظیفه دارم که با ذکر مقدماتی مجلس را تحویل نمایندگان ملت بدهم»، گفت: «از نظر آمار انتخابات و آنچه که تاکنون انجام شده جمعا ۲۳۴ نفر تا الان انتخاب شده‌اند در دور اول ۹۷ نفر و در دور دوم ۱۳۷ نفر، اعتبارنامه ۲۱۳ نفر تا به حال صادر شده است و ۲۱ نفر به عللی صادر نشده است. همان‌طوری که استحضار دارید مجلس نمایندگان اسلامی ما با حضور دوسوم از نمایندگان رسمیت خواهد داشت، با آماری که من عرض کردم بیش از آن تعداد نمایندگان در مجلس حضور دارند، بنابراین مجلس ما آماده افتتاح است.»

 وی در پایان گفت: «اینک من طبق وظیفه‌ای که دارم و به من محول شده و طبق گزارشی که از دبیرخانه به اینجا ارائه شده جناب آقای دکتر یدالله سحابی را دعوت می‌کنم به‌عنوان رئیس سنی و جناب آقای مهندس مهدی بازرگان به‌عنوان نایب‌رئیس سنی که به جایگاه تشریف بیاورند، منشی‌ها جناب آقای رضا رمضانی خورشید‌دوست.»

در این هنگام صادق خلخالی گفت: «اگر الزامی باشد ما این را قبول می‌کنیم. ما راجع‌به آقای سحابی حرفی نداریم ولی راجع‌به آقای بازرگان اگر از طرف شورای انقلاب الزامی است قبول می‌کنیم و الا قبول نداریم.» مهدوی‌کنی پاسخ داد: «مساله‌ای است که تصویب شده است.» خلخالی گفت: «اگر الزامی است قبول داریم.» مهدوی‌کنی بار دیگر گفت: «به هر حال تصویب شده است.»

در این هنگام عده‌ای از نمایندگان با صدای بلند گفتند «قبول داریم» و مهدوی‌کنی این‌چنین به سخنان خود ادامه داد: جناب آقای مجید انصاری و جناب آقای میربهزاد شهریاری، جناب آقای عبدالرضا اسدی‌نیا و جناب آقای عطاءالله مهاجرانی و جناب آقای صلاح‌الدین بیانی، به‌عنوان منشی‌ها انتخاب شده‌اند که به جایگاه خود تشریف می‌آورند. بعد از قرار گرفتن هیات‌‌رئیسه سنی در جایگاه، پیام امام خمینی به مناسبت افتتاح مجلس توسط حاج سیداحمد خمینی قرائت شد.  بعد از قرائت پیام امام، ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهوری وقت سخنرانی کرد، سپس گروهی از جوانان حسینیه ارشاد به اجرای سرودهای انقلابی پرداختند و بعد از آن آیت‌الله مهدوی کنی مجددا به جایگاه آمد و پیام اعضای شورای نگهبان قانون اساسی را قرائت کرد.

جلسه با قرائت متن سوگندنامه نمایندگان توسط دکتر سحابی رئیس مجلس با تکرار اعضای جلسه همراه شد. متن سوگند نمایندگان بدین شرح بود: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم. من در برابر قرآن مجید، ‌به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم و ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به‌عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به‌مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظر‌ها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم.» بدین ترتیب مراسم افتتاح اولین دوره مجلس، با امضای قسم‌نامه توسط تک‌تک نمایندگان توسط رئیس مجلس ختم شد.

رئیس سنی مجلس اول مرحوم دکتر یدالله سحابی بود تا اینکه پس از تصویب اعتبارنامه‌ها و رد اعتبارنامه ۱۲ نفر چون رحمان دادمان، خسرو قشقایی، حسن بهروزیه، احمد مدنی و ابوالقاسم حسینجانی، انتخابات هیات‌رئیسه دائم صورت گرفت و اکبر هاشمی رفسنجانی عهده‌دار ریاست مجلس شد.مجلس اول که از تاریخ هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ آغاز به‌کار کرده بود تا ششم خرداد ۱۳۶۳ به کار خود ادامه داد.

منبع: تاریخ ایرانی

Untitled-1