منشأ فلزکاری در آلمان

در واقع پس از آنکه آلمانی‌ها به جست‌وجوی معدن‌های نقره پرداختند، در سال ۹۶۸ میلادی در زیر تپه راملسبرگ در گوسلار رگه‌هایی از سرب و نقره را کشف کردند، همچنین ذخایر عظیمی از مس یافتند. از سده یازدهم، بهره‌برداری کانی بسیار رونق یافت. در سال ۱۱۳۶ میلادی، بازرگانانی که از‌هال به بوهم سنگ نمک می‌بردند و از منطقه فرایبرگ می‌گذشتند، به نمونه‌هایی از سنگ معدن برخوردند که طغیان بهاری رودخانه در پای کوه باقی گذاشته بود و آنها را سنگ نقره پنداشتند. نمونه‌هایی از این سنگ‌ها را به گوسلار بردند و پس از آزمایش معلوم شد که میزان نقره آنها بیش از مال گوسلار است. هجوم به سوی فرایبرگ آغاز شد و این شهر، با ۳۰ هزار جمعیت، از سال ۱۱۷۰ به بعد به‌صورت یک مرکز مهم استخراج و ذوب نقره درآمد.

این واقعیت که بیشتر اصطلاحات معدنکاری ریشه آلمانی دارد دلیل دیگری بر نقش مهمی است که معدنکاران آلمانی در کشف و بهره‌برداری کان‌های اروپا داشته‌اند. همگام با حرکت اقوامی که به شرق و جنوب شرقی اروپا می‌کوچیدند، معدنکاران ژرمنی هم به سوی سرزمین‌هایی رفتند که اسلاوها و مجارها آنجا می‌نشستند. به نوشته ت.ا. ریکارد در انسان و فلزات «کوچ آلمانی‌ها به سوی آلب در سده دوازدهم را می‌توان به هجوم آمریکایی‌ها بعد از جنگ ۱۸۱۲ شبیه دانست که از ایالت‌های کنار اقیانوس اطلس به غرب و به سوی دره اوهایو رفتند. خاور نو در آن سوی آلب، در سرزمین اسلاوها، ماجراجویان ساکسون را همان‌گونه جلب می‌کرد که سرزمین‌های سرخپوستان آن سوی میسوری آمریکایی‌ها را به سوی خود می‌کشید.»

مهاجران آلمانی به ایگلاو و سپس به مناطق معدنی شمنیتس و کرمنیتس در مجارستان رسیدند. شهریاران اروپایی که می‌خواستند از ذخایر زیرزمینی کشور خود بهره‌برداری کنند، آنها را دعوت کردند تا از دانش و مهارتشان بهره بگیرند. این شهریاران خواستار بهره‌برداری از کان‌های طلا و نقره، سرب و مس، قلع و روی و همچنین آهنی بودند که به مقدار کم در نزدیکی سطح زمین یافت می‌شد. در سده دوازدهم، شهریان ترانسیلوانی و در سده سیزدهم شاهان صربستان این معدنکاران آلمانی را به خدمت گرفتند. این کشورها در آن زمان زیر یوغ عثمانی بودند. در ترکیه همه اصطلاحات معدنکاری ریشه آلمانی دارد. از سده چهاردهم معدنکاران آلمانی در کان‌های مس استورا کوپالبرگ کار می‌کردند.

بسیاری از داستان‌ها در دست است که نشان می‌دهد، جست‌وجوی ذخایر تازه کانی همیشه با موفقیت همراه نبوده است. در سال ۱۳۰۳ میلادی، والیان منطقه فلینت در وینز انگلیس از چهار معدنکار آلمانی دعوت کردند تا در منطقه به جست‌وجوی معدن بپردازند. دستمزد کلانی که به این کارشناسان داده شده است، نشان می‌دهد که تا چه اندازه برای کارشان ارزش قائل بوده‌اند.

منبع: ژان گمپل، انقلاب صنعتی قرون وسطی، ترجمه مهدی سحابی، نشر مرکز، ۱۳۷۴.