زمستان 57، اعتصاب کارکنان شرکت نفت و اعلامیه امام‌( ره)

عبدالرحمن مناوی که از سال۸۳ تا ۸۵ مدیر امورمالی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز بوده است در خاطراتش می‌گوید: «در آبادان چون بیشتر کارمندها قدیمی و از بازمانده‌های سال ۳۲ بودند از کلمه «اعتصاب» استقبال نمی‌کردند؛ به همین دلیل ما بیشتر با کارکنان جوان‌تر کار را آغاز کردیم. یکباردر پی سفر به گچساران و مذاکره با کارکنان آموزش و پرورش که آنها نیز در اعتصاب شرکت کرده بودند، اعتمادشان را به خود جلب کردیم و ذهنیت آنان را مبنی براینکه شرکت نفتی‌ها همه طاغوتی هستند، تغییر دادیم. مناوی با اشاره به علت آغاز زندگی مخفی‌اش، خاطرنشان می‌کند: «یک روز حین سخن گفتن با اعتصاب‌کنندگان در گچساران، نیروهای نظامی رژیم تعدادی از مردم این شهر را به خاک و خون کشیدند که بعد از این حادثه، ساواک طی تلفن‌گرامی به سازمان امنیت گچساران اعلام کرد که «مناوی» با مقدار زیادی پول به گچساران آمده و کارکنان آموزش و پرورش را به اعتصاب تحریک می‌کند و ساواک از آن پس دستور دستگیری مرا صادر کرد، اما دوستانی که در مخابرات بودند مرا از این جریان آگاه کردند که در راه بازگشت به اهواز ناگهان توسط نیروهای رژیم، دستگیر و به محل باشگاه ژاندارمری در منطقه زیتون کارگری اهواز منتقل کردند.»

گسترش موج اعتصابات در سراسر کشور، به خصوص صنعت نفت، مملکت را به حال فلج کامل در آورد و درآمد ارزی کشور به صفر رسید و این، حکومت شاه را با بحران روبه‌رو می‌کرد و به شاه اجازه نمی‌داد تا با تکیه بر نفت به کار خود ادامه دهد. این اعتصابات نقش تعیین‌کننده‌ای در استمرار نهضت اسلامی داشت. اما موضوع قحطی نفت و بنزین از جمله مشکلاتی بود که زمستان ۱۳۵۷به شدت رخ نمود و تنگناهایی شدید برای مردم به ویژه در هوای سرد زمستانی فراهم آورد. نگرانی در این زمینه موجب شد که امام خمینی (ره) در این مورد دستور فوری صادر کنند. از همین‌رو، ایشان طی اعلامیه‌ای از کارکنان شرکت نفت خواست تا به‌اندازه مصرف داخلی نفت تولید شود. در این اعلامیه تاکید شده بود:

برای مقابله با این برنامه‌های دولت غاصب و تامین نیازهای مردم در داخله تحقق شرایط زیر لازم است:

۱- نظامیان از مناطق و مراکز نفتی بیرون بروند و دخالتی در امور مربوطه نکنند و از ایجاد هرگونه ارعاب در بین کارکنان خودداری کنند.

۲- نفت و فرآورده‌های نفتی فقط به‌اندازه مصرف داخلی تولید شود و از صدور نفت به خارج تا سقوط رژیم غیر قانونی فعلی به‌طور کامل ممانعت به عمل آید.

۳- ارتش و نظامیان حق احتکار مواد نفتی را که برای مصرف داخلی تهیه می‌شود ندارند و از آن باید جلوگیری شود.