12 بهمن 57 در رسانه‌ها

امام خمینی در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، پس از سال‌ها دوری و تبعید به کشور بازگشت. روزنامه کیهان در ویژه‌نامه‌ای که به مناسبت ورود امام خمینی (ره) در بعدازظهر‌‌ همان روز منتشر کرد، درباره مراسم استقبال از ایشان نوشت: «طول جمعیت استقبال‌کننده ۳۳ کیلومتر بود. ۳۳ کیلومتر گل در مسیر بهار تازه. از مهرآباد تا بهشت‌زهرا شاخه‌های سرخ و سفید گل، کیلومتر در کیلومتر در دست مردم بود. این خط طولانی بهار سیاسی ایران بود. تا گورستان شهدا، تا درون تاریخ جدید... و سه ردیف در تمام این ۳۳ کیلومتر دست‌ها را در دو طرف مسیر امام در هم قفل کرده بودند، زنجیری انسانی که پیوند مشت‌ها و انگشت‌ها و پیام وحدت و نوید آن بود.» خبرگزاری یونایتدپرس تعداد استقبال‌کنندگان در طول مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا را چهار میلیون نفر و در بهشت زهرا نیم میلیون نفر گزارش کرد. رادیو کلن شمار جمعیت را پنج تا شش میلیون نفر ذکر کرده است. خبرنگاران داخلی نیز تعداد جمعیت را پنج میلیون نفر ذکر کردند.

امام (ره) ساعت ۹:۳۰ از پله‌های هواپیما پایین آمد و بعد از ۱۵ سال پا به خاک وطن گذاشت. مراسم استقبال در سالن جدید و تازه‌ساز فرودگاه مهرآباد به عمل آمد. همزمان با ورود امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» در سالن فرودگاه بلند شد و گروهی از استقبال‌کنندگان نوجوان سرود «خمینی‌ای امام» را اجرا کردند که بسیاری از حاضران را متاثر کرد. به نوشته کیهان، در سالن فرودگاه قسمت‌های کوچکی آماده شده بود که نمایندگان گروه‌های مختلف اجتماعی به این ترتیب از امام خمینی استقبال کردند: روحانیون، برادران اهل تسنن، اقلیت‌های مذهبی، احزاب و جمعیت‌های سیاسی، استادان دانشگاه، قضات و حقوقدانان، دانشجویان، پزشکان و مهندسان، سندیکای مشترک صنایع نفت، دهقانان، کارگران، معلمان، بازرگانان، اصناف و نمایندگان وسایل ارتباط جمعی.

امام خمینی (ره) طی بیاناتی در فرودگاه مهرآباد تهران گفتند:من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می‌کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی‌توانم جبران کنم. ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند. ایشان سپس از آنجا عازم بهشت زهرا شدند. امام پس از ورود به بهشت ‌زهرا در میان ابراز احساسات انقلابی مردم، سخنرانی تاریخی ایراد کردند. از هنگام هجرت امام‌خمینی از نجف اشرف به پاریس، تراکم سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و پیام‌های ایشان در این مدت کوتاه یعنی (۱۱۶ روز اقامت در نوفل لوشاتو)، قابل توجه و تامل است. به‌گونه‌ای که ایشان در برخی از روزها به سوالات چند رسانه خبری و تبلیغاتی پاسخ داده‌اند. مثلا در تاریخ نوزدهم دی‌ماه، ایشان در ۱۰ مصاحبه جداگانه شرکت کرده‌اند و کثرت مصاحبه‌ها، حکایت از علاقه خبرنگاران و اشتیاق امام برای رساندن پیام خود به دنیا دارد. آمار این مجموعه عظیم از این قرار است: سخنرانی‌ها ۵۹، مصاحبه‌ها ۱۰۸، پیام‌ها ۳۶، نامه‌ها و تلگراف‌ها و فرمان‌ها ۶ و جمع ۲۰۹ مطلب. در حالی که مراسم ورود حضرت امام به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن ممانعت کردند. عده‌ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود حضرت امام از تلویزیون به علت هجوم ماموران نظامی، از عصبانیت تلویزیون‌های خود را به خیابان پرت کردند.

امام خمینی در شب اول اقامت خود در مدرسه رفاه، طی سخنانی با اعضای کمیته استقبال، بر لزوم حفظ وحدت تاکید کردند. روحانیون متحصن در دانشگاه، با انتشار آخرین اعلامیه خود، به تحصن پایان دادند. آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری طی تلگرافی ورود حضرت امام خمینی را تبریک گفت. در پی درخواست مجدد بختیار برای ملاقات با حضرت امام خمینی ایشان گفتند: ملاقات با بختیار را در صورت استعفای وی می‌پذیرم. شاپور بختیار در آستانه ورود امام خمینی پیامی منتشر کرد. وی در پیام خود مردم را نسبت به ادامه اعتراضات و تظاهرات، خصوصا در روز ورود حضرت امام، تهدید کرد. دکتر علی آبادی، عضو شورای سلطنت، از عضویت این شورا کناره‌گیری کرد. دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت ایران در آمریکا تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد سخنان ضد آمریکایی آیت‌الله خمینی، تغییری در موضع ایالات متحده در قبال ایران به وجود نیاورده است. آمریکا مقداری از دستگاه‌های الکترونیکی محرمانه خود را از ایران خارج کرد. نیروی هوایی سیستم‌های محرمانه جنگنده‌های اف چهارده را مخفی کرد. بانک‌های سوئیس گفتند که پول‌های ایران را پس نمی‌دهند. یونایتد پرس نوشت: قراردادهای خرید اسلحه ایران از انگلیس لغو شد. مقامات لندن گفتند به علت لغو این خریدها، انگلیس معادل چهار میلیارد دلار بابت عدم فروش و بیکار شدن ۲۰ هزار نفر، زیان خواهد دید. به گزارش رادیو کویت وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد در صورت ادامه عدم صدور نفت ایران، کشورش مجبور به جیره‌بندی نفت خواهد بود.

منابع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ روزنامه کیهان، ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

12 بهمن 57 در رسانه‌ها