اقتصاد باید چه قدر خوب باشد تا اوباما دوباره انتخاب شود؟ محاسبه‌ دقیقی را در جدول روبه‌رو انجام داده‌ایم که آمار و ارقام آن از یکی از نظرسنجی‌های اخیر اقتباس شده‌اند. نمره‌ قبولی آقای اوباما در مورد مسائل‌ اقتصادی به شدت منفی است. پس اقتصاد باید به طور قابل توجهی بهتر از حالا باشد تا وی را از مخمصه‌ کنونی برهاند.

معضل دیگر آقای اوباما این است که اقتصاد به شدت از دیگر عوامل مطرح برای رای‌دهندگان مهم‌تر است. با این حال، اگر امسال اشتغال، بورس و تیترهای خبری اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کنند، شاید اقتصاد از اولویت اصلی رای‌دهندگان کنار رود و ذهن آنها مشغول موضوعات دیگری شود.
میت رامنی نیز نامزد اصلی جمهوری‌خواهان است و مهم‌ترین ویژگی او نیز در عامل اقتصاد خلاصه می‌شود. هرچه اقتصاد جایگاه بهتری در اولویت رای‌دهندگان بیابد، شانس وی بیشتر خواهد بود. زیرا مهم‌ترین عوامل اقتصادی به جز بیکاری اکنون مالیات‌بندی و کسری بودجه دانسته می‌شوند. نمره‌ آقای اوباما در هر دو موضوع یادشده هم ضعیف است. با این حال، اگر اقتصاد جایگاه مهم خود را از دست دهد، مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد و ممکن است داخل شدن عوامل دیگر وضعیت را به کل عوض کند. اما حتی این اتفاق هم لزوما اوضاع را به نفع اوباما تغییر نخواهد داد. بلکه باز باید ببینیم چه عواملی قرار است اهمیت یابند و عملکرد اوباما در آنها چه طور بوده است. در مورد موضوعات غیر اقتصادی عموما اوباما نمره‌ قبولی را کسب کرده است. وی در مورد سیاست خارجی و امنیت ملی (تروریسم، عراق و افغانستان) از نظر رای‌دهندگان قابل قبول بوده است، اما این موضوعات دغدغه‌ اصلی رای‌دهندگان نیستند. در هر حال، اگر حمله‌ تروریستی یا جنگ دیگری به راه بیفتد، احتمالا وضعیت امن اوباما دستخوش تغییر خواهد شد. نمره‌ او در مورد مسائل‌ داخلی همچون بیمه‌ سلامت، آموزش و سقط جنین خنثی یا کمی مثبت ارزیابی می‌شود و در مورد امنیت اجتماعی و خدمات پزشکی نیز باید به نمره‌ کمی منفی او اشاره کرد. با این حال، اوباما در همه‌ این موضوعات نسبت به میت رامنی برتری دارد.