هالی باربر فرماندار کنونی می‌سی‌سی‌پی

هالی ریوز باربر (Haley Reeves Barbour) متولد ۲۲ اکتبر ۱۹۴۷ سیاستمدار آمریکایی است و هم اکنون به عنوان فرماندار می‌سی‌سی‌پی خدمت می‌کند. وی در سال ۲۰۰۵ پس از اینکه می‌سی‌سی‌پی با توفان کاترینا مواجه شد، شهرت ملی یافت. باربر در انتخابات مجدد در سال ۲۰۰۷ پیروز شد. طبق قوانین محدودیت دوره در می‌سی‌سی‌پی باربر نمی‌تواند هنگامی ‌که دوران خدمتش به پایان رسید، یک بار دیگر برای فرمانداری در سال ۲۰۱۱ کاندید شود.

باربر پیش از اینکه فرماندار شود وکیل و دلال سیاسی بود و همچنین از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به عنوان رییس کمیته ملی حزب‌جمهوریخواه خدمت کرد که طی این دوران ‌جمهوریخواهان توانستند هم مجلس سنای ایالات متحده و هم مجلس نمایندگان ایالات متحده را برای اولین بار پس از سال ۱۹۵۴ به دست گیرند.

باربر در یازو سیتی در می‌سی‌سی‌پی متولد و در همان جا بزرگ شد. وی کوچکترین فرزند از سه فرزند جبتا فولکس باربر و گریس لی فلور جانسون بود. پدرش که وکیل نیز بود هنگامی‌که باربر دو ساله بود از دنیا رفت. باربر به دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، آکسفورد رفت و در آنجا عضو انجمن سیگما آلفا اپسیلن بود، اما هنگامی‌که‌ترم اول سال چهارم بود درس را رها کرد تا در مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۶۸ برای ریچارد نیکسون تبلیغ کند و دیگر هرگز مدرک لیسانس خود را نگرفت. هنگامی‌که ریچارد ۲۲ ساله بود، در سرشماری سال ۱۹۷۰ ایالت می‌سی‌سی‌پی شرکت کرد. او در دانشکده حقوق دانشگاه می‌سی‌سی‌پی ثبت نام کرد و در سال ۱۹۷۲ مدرک دکترای حقوق گرفت و سپس به شرکت حقوقی پدرش در یازو سیتی ملحق شد. در سال ۱۹۸۲ باربر کاندیدای حزب‌جمهوریخواه برای مجلس سنای ایالات متحده بود، اما به جان سی استنیس که از حزب دموکرات بود، باخت. در سال ۱۹۹۱ باربر به تاسیس گریفیت اند روگرز ال ال سی، یک شرکت لابی که مقر آن در واشنگتن دی سی بودژ به لنی گریفیت و اد روگرز دو وکیل که سابقا در دستگاه جورج دبلیو بوش کار می‌کردند، کمک کرد. در سال ۱۹۹۸ مجله فرچن از این شرکت به عنوان دومین شرکت قوی لابی در آمریکا یاد کرد و در سال ۲۰۰۱ پس از به ریاست‌جمهوری رسیدن جورج دبلیو بوش آن را قوی‌ترین شرکت نامید.

در سال ۱۹۹۳ باربر رییس کمیته ملی حزب‌جمهوریخواه شد. در سال ۱۹۹۴ طی دوران تصدی‌اش به عنوان رییس RNC‌ جمهوری‌خواهان هر دو مجلس ایالات متحده را در دست گرفتند و برای اولین بار در طول چهل سال مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند. در سال ۱۹۹۷ وی از ریاست RNC کناره‌گیری کرد.

باربر پس از اینکه دو دهه در واشنگتن دی‌سی خدمت کرد، در سال ۲۰۰۳ قصد خود را برای کاندید شدن برای انتخابات فرماندار می‌سی‌سی‌پی اعلام کرد. در انتخابات عمومی ‌۴ نوامبر ۲۰۰۳ باربر رانی ماسگرو از حزب دموکرات را مغلوب کرد. پس از دوران بازسازی (Reconstruction) باربر پس از کرک فوردایس دومین فرماندار‌جمهوریخواه بود که در می‌سی‌سی‌پی انتخاب می‌شد. در ۸ فوریه سال ۲۰۰۷ باربر اعلام کرد که می‌خواهد برای بار دوم فرماندار می‌سی‌سی‌پی شود. باربر طی مبارزات انتخاباتی‌اش طرح اصلاح مالیاتی آمریکا و تضمین محافظت از مالیات دهنده را امضا کرد اما به برقراری هیچ نوع مالیات جدید یا افزایش مالیات‌های موجود رای نداد. وی در انتخابات مقدماتی حزب‌جمهوریخواه در ۱۷ آگوست فردریک جونز را مغلوب کرد و در انتخابات عمومی‌ در ماه نوامبر جان آرتور ایوز را شکست داد. فرماندار باربر از حمایت ۴ دموکرات برجسته شامل زاویر بیشاپ، مایک اسپای، برد دای و بیل والر برخوردار بود. بیل والر و برد دای دموکرات‌های محافظه کاری هستند که به عنوان فرماندار می‌سی‌سی‌پی خدمت کردند. زاویر بیشاپ برای مدت طولانی در حزب دموکرات فعالیت کرده و همچنین شهردار دموکرات موس پوینت است. مایک اسپای عضو سابق دموکراتیک کنگره از حوزه دوم می‌سی‌سی‌پی است و در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون وزیر کشاورزی بود. وی دلیل حمایت خود را از باربر شخصیت وی و داشتن صلاحیتش ذکر کرد.