بحران گرجستان

جراید اقتصادی آسیا در مطالب روز گذشته خود بیشترین حجم را به مجادله میان روسیه و گرجستان اختصاص دادند. اگر چه وزیر امور خارجه فرانسه راهی گرجستان شده تا به عنوان میانجی نقش خود را ایفا کند؛ اما نمی توان از تاثیر این مساله بر اقتصاد منطقه چشم پوشی کرد. آسیا تایمز در این باره می‌نویسد: «نباید اجازه داد این بحران بیش از این ادامه یابد؛ چرا که اقتصاد منطقه که روسیه را به عنوان قطب خود می‌داند، از این مساله متضرر می‌شود. از این روست که اتحادیه اروپا خواهان آن شده با اعزام یک گروه کارشناسی به این مساله خاتمه دهد.»

این نشریه در مطلب دیگر خود به تلاش چین برای گسترش و عادی سازی روابط با ژاپن پرداخت و نوشت:«توانمندی ژاپن در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی سبب شده چین راهکار جدیدی برای عادی‌سازی روابط با این کشور در نظر گیرد که همانا استفاده از پل اقتصادی است...»

در ادامه آن مطالب می توان به این نکته نیز اشاره کرد که اقتصاد رو به رشد ژاپن در نهایت به اوج گیری دوباره این کشور و افزایش فاصله با کشور هایی می شود که قصد دارند در آینده قدرت خود را دو چندان کنند.نیهون کیزای در این مورد نیز مقاله ای بلند ارائه کرده است.