‎پزشکان حوصله پر کردن برگه‏‏‌های عوارض دارویی را ندارند

به گفته مصطفی قانعی، دارویی که کمبود آن بیشترین اثر را روی سلامتی بیمار داشته باشد و منجر به خسارت غیر‌قابل بازگشت و به خطر افتادن سلامتی بیمار شود، کمبود تلقی می‌شود. دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان رئیس‌‌‌جمهوری گفت: بعضا داروهایی از مبادی وارد شده که در همان کشورهای مبدأ هم مشکلاتی داشته یا به صورت فوریتی وارد شده و مشکلاتی داشته است. بنابراین در هنگام تجویز یک دارو به بیماران تاکید می‌‌‌کنیم که صرفا همان دارویی را که برای آنها تجویز شده است از داروخانه بگیرند.

زمانی که پزشک به این شکل یک دارو را تجویز می‌کند، تصور سیاستگذار این است که پزشک تحت‌تاثیر یک شرکت دارویی تجویز می‌کند، اما به‌هرحال قشری از بیماران سواد ندارند و گاهی اوقات هم جلد یک داروی مشابه داروی خارجی تجویز شده است و وقتی بیمار آن دارو را مصرف می‌‌‌کند متوجه تفاوت می‌شود. بنابراین احساسی که بیمار از مصرف یک دارو دارد برای پزشک مهم است. ‎وی ادامه داد: پزشکان حوصله و وقت پر کردن برگه‌‌‌های زرد عوارض دارویی را ندارند و این مدل ثبت عوارض دارویی هم مدل خوبی نیست و باید به سمت ثبت الکترونیکی عوارض جانبی و استفاده از فضای مجازی در این زمینه برویم. وی در ادامه با ابراز نگرانی گفت: با این روش که یک مولکول دارویی از هر جای دنیا و با هر قیمتی به بازار ایران آورده شود و سپس همه پزشکان باید از آن اطاعت کنند و ملزم به تجویز آن شوند، موافق نیستم و چنین چیزی هم در مرام پزشکی نیست.

به گفته قانعی در دو، سه دهه اخیر، هیچ مدل و نقشه راهی در کشور برای برطرف کردن کمبودهای دارویی نداشته‌‌‌ایم. ‎وی در نهایت گفت: طبق قانون باید گایدلاین نوشته شود و معاونت درمان هم گایدلاین‌‌‌هایی را نوشته و بیمه‌‌‌ها هم باید به آن کمک کنند و این گایدلاین‌‌‌ها هم باید به‌‌‌روزرسانی شوند، اما وقتی گایدلاین نوشته می‌شود، پزشک در مطب گایدلاین را در قفسه خود می‌‌‌گذارد و کار خودش را می‌کند و کسی در این زمینه نظارت و مراقبت نمی‌‌‌کند. مدل اجرای گایدلاین‌‌‌ها در کشور درست نیست، چرا که بیمار از مسیری مشخص و تحت نظارت به پزشک مراجعه نمی‌‌‌کند.