ضرورت آینده‌‌‌نگری در داروسازی

دبیر انجمن علمی داروسازان و رئیس بیستمین همایش این انجمن، در مراسم افتتاحیه تاکید کرد: آینده‌‌‌نگری یکی از موضوعات اساسی داروسازی امروز است و ما نیز بر اساس رسالت خود و اهمیت این موضوع، همایش امسال را با محوریت آینده‌‌‌نگری و آینده‌‌‌پژوهی برگزار می‌‌‌کنیم. مسعود جلال با اشاره به تنوع مباحث مطرح‌شده در بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، خاطرنشان کرد: در همایش امسال تلاش بر این بوده که به موضوعات مختلف حوزه داروسازی کشور از مواضع مختلف علمی، صنعتی و صنفی نگاه شود و نشست‌‌‌های مختلفی در قالب سخنرانی و پنل درباره این موضوعات برگزار خواهد شد.

جایگاه داروسازی ایران مثبت و اثرگذار است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر سخنرانان در این مراسم عنوان کرد: داروسازی در ایران جایگاه قابل‌توجهی پیدا کرده است. یونس پناهی در این زمینه افزود: امروز دانشجویان نسل سوم وارد ثروت‌‌‌آفرینی شده‌‌‌اند؛ این دانشجویان به دنبال تبدیل علم به ثروت هستند. پناهی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اصلی جامعه، دارو و تجهیزات پزشکی است خاطرنشان کرد: دانشگاه‌‌‌های نسل چهارم در دنیا نیاز‌‌‌های جامعه را هدف قرار داده‌‌‌اند و جامعه داروسازی کشور امروز باید بتواند پاسخگوی نیازهای اجتماع باشد‌‌‌. وی در ادامه با اشاره به جایگاه تولید و فناوری داروسازی در کشور بیان کرد: امروز در کشور ۸۷۳۱ شرکت دانش‌‌‌بنیان وجود دارد که ۱۲۸۵ شرکت در حوزه سلامت و دارو است. تحقیقات بنیادی و کاربردی در مرکز تحقیقات انجام شده است که بالای ۸۰‌درصد تحقیقات نوآوری و فناوری مانند هوش مصنوعی و... است.

پناهی افزود: ۲۵۷ دانشمند در حوزه سلامت در کشور فعالیت دارند که ۲۸‌درصد از این دانشمندان در حوزه داروسازی فعالند.  وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ مرکز تحقیقات در حوزه سلامت داریم که ۵۲ مرکز تحقیقاتی در زمینه داروسازی هستند. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره تاکید کرد: همچنین حدود ۴۶۵ مجله حوزه سلامت وجود دارد که بالغ بر ۲۰۰ مورد آنها در سایت‌‌‌های معتبر خارجی منتشر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد داروسازان نه‌‌‌تنها در علم و فناوری بلکه در مرجعیت نیز تلاش‌‌‌های قابل‌توجهی دارند. پناهی درباره لزوم توجه به تبدیل علم به فناوری نیز تصریح کرد: فناوری و تحقیق بدون تولید فایده‌‌‌ای ندارد و داروسازان ما توانسته‌‌‌اند در این عرصه‌‌‌ها بسیار توانمند عمل‌‌‌ کنند. برای فهم نقش داروسازی در عرصه سلامت لازم است به سامانه‌‌‌های تدارک‌‌‌ دیده‌‌‌شده در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رجوع کنید.

آینده‌‌‌نگری در داروسازی ضرورت دارد

رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در این مراسم گفت: امیدواریم با همکاری انجمن علمی داروسازان ایران تحولی عظیم در صنعت داروسازی ایجاد کنیم.  شهرام کلانتری‌خاندانی گفت: در فهرست یک ‌درصد دانشمندان دنیا، داروسازان ایران در صدر هستند و مقالات با ارزش علمی متعلق به حوزه داروسازی است. وی تاکید کرد: دغدغه ارز و اقتصاد نباید مشکل داروسازان کشور باشد بلکه باید در مساله توزیع تمرکز بیشتری بگذاریم. ما باید خدمات داروسازی و پزشکی را به همه نقاط ایران ارائه دهیم، اما به‌‌‌سبب کمبود نیروی انسانی این امکان وجود ندارد. به‌‌‌علاوه فرهنگ‌‌‌سازی در زمینه صادرات و واردات دارو باید به‌‌‌خوبی انجام گیرد تا صادرکنندگان بتوانند پخش و توزیع را به کشورهای دیگر انجام دهند و واردکنندگان نیز با وضعیت مطلوبی داروهای خود را بفروشند. وی خاطرنشان کرد: امروز در شورای رقابت، دارو را کالای رقابتی می‌‌‌دانند در حالی که در مورد دارو محدودیت تجویز و عرضه داریم و ممنوعیت تبلیغ دارو و مکمل‌‌‌ها وجود دارد.

از دنیا عقب نمانیم

رئیس کل سازمان نظام‌‌‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مراسم گشایش بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران گفت: آینده داروسازی بسیار اهمیت دارد و اگر از تغییراتی مانند هوش مصنوعی غافل شویم، جزو حاشیه‌‌‌نشینان این صنعت خواهیم بود. بنابراین رصد این تغییرات و بحث درباره آنها کار بسیار ارزشمندی است. محمد رئیس‌‌‌زاده ادامه داد: اهمیت علم داروسازی بسیار بالاست و صنعت داروسازی یکی از صنایع راهبردی و استراتژیک در کشور است و ما به شدت با ورود سایر ارگان‌‌‌ها به این صنعت مخالفیم. وی در پایان گفت: صنعت دارو باید با اهالی همین صنعت حمایت شود و این‌‌‌طور نیست که بخواهیم حالا که صنعت داروی کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بر‌‌‌می‌‌‌دارد، استادان و پیشکسوتان صنعت را نادیده بگیریم.