پوست‌‌‌اندازی انجمن داروسازان ایران

ادعای پوست‌‌‌اندازی انجمن داروسازان ایران از آنجا ریشه می‌گیرد که از ۱۵ نفر اعضای فعلی هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران، هشت نفر در این دوره از انتخابات، اصلا کاندیدای هیات‌مدیره شعب مربوطه نشدند، بنابراین انتظار داریم که به زودی شاهد یک ترکیب کاملا جدید در راس انجمن داروسازان ایران باشیم که قدیمی‌‌‌ترین تشکل پزشکی کشور حتی قبل از سازمان نظام پزشکی است. از اعضای موثر غایب هیات‌مدیره فعلی، می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

رئیس انجمن داروسازان ایران (محمدباقر ضیاء)،

نایب‌‌‌رئیس انجمن داروسازان ایران (سید‌علی فاطمی)،

دبیر انجمن داروسازان ایران (جلیل سعیدلو)،

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران (حمید خیری)،

رئیس، نایب‌رئیس و دبیر دوره پیشین (رهبر مژدهی‌‌‌آذر، علیرضا شهریاری و سید‌مهدی سجادی)،

رئیس شورای عالی داروخانه‌‌‌ها (مهدی زارعی) و

محمد توانایی (از مدیران ارشد سازمان بیمه).

این افراد اغلب سه دوره سابقه عضویت در هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران  را دارند و در این دوره نامزد نشدند و عدم‌حضورشان در ترکیب هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران، می‌تواند خلأ محسوسی را به دنبال داشته باشد و از این منظر باید تاسف خورد که بخشی از تجربیات صنفی، از گردونه اثرگذاری و اثربخشی عمومی ممکن است خارج شود. اگر به دنبال دلایل عدم‌رغبت این افراد به نامزدشدن در دوره جدید باشیم شاید مهم‌ترین دلیل را باید طولانی شدن این دوره به دلیل تغییر قانون دانست، چرا که دوره جاری هیات‌مدیره نزدیک به دو برابر یک دوره متعارف به درازا کشید و شاید این علت اصلی عدم‌تمایل بسیاری از اعضای فعلی هیات‌مدیره انجمن داروسازان برای عضویت مجدد در هیات‌مدیره بود.

از سوی دیگر بر اساس قانون جدید تشکل‌های صنفی و تخصصی که اسفند امسال توسط مجلس به دولت ابلاغ شد، وزارت کشور تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد آیین‌‌‌نامه اجرایی این قانون را برای صدور مجوز فعالیت تشکل‌ها تهیه کند. بعد از آن همه تشکل‌های صنفی حداکثر یک سال فرصت دارند تا اساسنامه خود را با قانون جدید تطبیق دهند. مجمع داروسازان کشور که از بیش از صد نفر نمایندگان هیات‌مدیره‌‌‌های سراسر کشور تشکیل می‌شود و در حکم پارلمان داروسازان کشور است، در این دوره علاوه بر انتخاب هیات‌مدیره انجمن ایران، وظیفه مهم تصویب اساسنامه جدید انجمن را نیز بر عهده دارد که تا سال‌ها تعیین‌‌‌کننده شاکله این تشکل بزرگ صنفی است. همان‌طور که بیان شد با توجه به عدم‌ورود قدیمی‌‌‌های انجمن به این عرصه، باید منتظر یک ترکیب جدید در هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران نیز باشیم که حداقل به مدت سه سال سرنوشت امور صنفی قریب به ۳۰‌هزار داروساز در کشور را در دست خواهند داشت.