رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی به عنوان سخنران نخست گفت: با برنامه‌ریزی صحیح قصد داریم نقاط قوت صنایع بهداشتی و آرایشی را شناسایی و بر اساس شرایط فعلی اقتصادی تولیدات را تقویت کنیم. بختیار علم بیگی در خصوص چالش تولیدکنندگان این حوزه، اظهار کرد: امروز تمام شرکت‌ها نگران ادامه فعالیت خود هستند، چرا که کاهش و افول میزان عرضه در کمین است. تحریم‌های خارجی و تدبیر ناکافی ساختار داخلی دو عامل اصلی است که سبب شده صنعتگران نتوانند مقاوم‌سازی لازم را جهت تداوم تولید انجام دهند. وی افزود: عدم‌ثبات نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها، محدودیت در تامین ارز، مشکلات برای شماره‌گذاری، خرید محصولات خارجی، عدم‌نظارت کافی در مبادی کشور و محدودیت در تامین مواد اولیه در کنار تحریم‌های بانکی از مهم‌ترین چالش‌های اصلی این روزهای صنایع بهداشتی و آرایشی است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن وارد‌کنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران در این همایش گفت: در خصوص صنعت آرایشی و بهداشتی باید گفت ممنوعیت واردات برخی کالاها صد درصد این صنعت را تحت‌الشعاع قرار داد، این موضوع ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه کشور است. شاید راهکاری جز ایجاد ممنوعیت در کشور وجود نداشت، از زمان وضع این تصمیم بسیاری از وارد‌کنندگان به دلیل وابستگی به صنعت به سمت تولید بدون حمایت رفتند که با موانع فراوانی مواجه شدند. محمدرضا بحیرایی در خصوص تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، بیان کرد: در بحران ایجاد شده، مدیریت صحیح این است که تنگنا‌ها به فرصت تبدیل شوند.

افرادی هستند که می‌توانستند در خارج کشور سرمایه‌گذاری کنند، اما در کشور اقدام به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کردند. با توجه به توزیع دارو در کشور، باید اعلام کنم امورات مالی داروخانه با فروش محصولات آرایشی اداره می‌شود. بنابراین صنعت آرایشی و بهداشتی وضعیت مالی خوبی برای آنها ایجاد می‌کند، اگر این صنعت دچار چالش شود، دولت برای تداوم فعالیت داروخانه‌ها باید به آنها یارانه پرداخت کند. نیروی کار در این صنعت به شدت کاهش یافته است.علیرضا کیانی نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت: سهم صنعت آرایشی و بهداشتی از بازار داخل کشور ۱۵۲‌هزار میلیارد تومان است، طبق آمارنامه دارویی، سهم صنعت دارو سال گذشته ۶۴ همت بوده که امسال باتوجه به افزایش مصرف و قیمت‌ها به ۹۸ همت رسیده است.

سرپرست معاونت پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق به عنوان دیگر سخنران گفت: متاسفانه طی سنوات گذشته سیاست‌هایی اتخاذ شده که با اصل قانون که پیش‌تر اشاره کردم در تضاد است، بسیاری از ممنوعیت‌ها در سنوات گذشته از بینش کافی در تصمیم‌گیری برخوردار نبوده است. از بدو اعلام محدودیت برای محصولات آرایشی و بهداشتی مخالفت کردیم، چرا که جامعه جوان با رشدی که داشت تقاضای جدید برای مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور ایجاد کردند. اثر این تصمیم در قاچاق و تولید غیرقانونی دیده شد. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ آمار قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به شدت افزایش یافت. امیر محمد پرهام فر با اشاره به سیاستی که اتخاذ شده بود و باید در بازار اصلاح می‌شد، بیان کرد: در این میان به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیشترین دغدغه را داشتیم که این مساله به صورت گام به گام حل شود. قصد داشتیم به سمت آزادسازی مواداولیه پیش برویم، حتی اگر این مورد درحد بسته‌بندی باشد. از سال ۱۳۹۸ تا امروز توانستیم به صورت جدی در تمام مراحل این محدودیت‌ها را به صورت گام به گام برداریم. برخی از ممنوعیت‌ها به دلیل اینکه تایید سران قوا را داشت، اکنون منتظر تایید سران برای واردات هستیم. بارها اشاره کردیم این صنعت اشتغال‌زایی و مصرف بالایی در کشور دارد.

وی، افزود: در بحث عرضه کالا به کمک سامانه‌های رهگیری، دو وزارتخانه صمت و بهداشت سامانه‌هایی را داشتند که با یکپارچه‌سازی آن به‌زودی رویه واحد برای اخذ شناسه رهگیری برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد می‌شود.معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان سخنران آخر این همایش، گفت: در سازمان غذا و دارو بیشتر نظارت بر ایمنی و کیفیت محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده داریم. این مورد به عنوان یکی از تکالیف قانونی و حاکمیتی وزارت بهداشت است. در مجموع ۱۸۵۰ پروانه بهره‌برداری تولید محصولات آرایشی و بهداشتی داریم. حیدر محمدی با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در نظارت بر کیفیت محصولات، بیان کرد: بازار محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان ارزش دارد. این درحالی است که بازار دارو تا پایان سال‌جاری به ارزش ۱۳۰‌هزار میلیاردتومانی خواهد رسید، چرا که ارز ترجیحی از این صنعت حذف شده است. بازار ۱۵۰‌هزار میلیارد تومانی بسیار بزرگ است، اینکه در شرایط حساس مانند دوران شیوع کرونا چالش در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی وجود نداشته، نشاندهنده تلاش بی‌وقفه تولیدکنندگان است.