عین‌‌‌اللهی از افزایش یک‌میلیون عددی تولید سرم در ماه خبر داد و افزود: ان‌شاءالله تا پایان سال این رقم به ۳میلیون سرم در ماه افزایش خواهد‌‌‌ یافت؛ هرچند توان تولیدی این شرکت بالاست و آن را تا ۶ میلیون سرم در ماه هم خواهد رساند. وزیر بهداشت با بیان اینکه از مهم‌ترین سیاست‌‌‌های وزارت بهداشت، بی‌‌‌نیازی از واردات سرم و تولید آن در کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز توان تولید سرم در کارخانه‌‌‌های داروسازی‌‌‌مان به‌‌‌میزان ۱۶میلیون عدد در ماه رسیده است که امیدواریم با افزایش تولید ۶۰۰‌هزار عدد دیگر مشکلات رفع شود و آمار تولید تکمیل شود.

عین‌‌‌اللهی در ادامه اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی خط جدید سرم‌‌‌پرکنی شرکت کارخانه‌های داروپخش جنس باکیفیت و شفاف ظرف سرم و همچنین نوآوری بسیار جدید در محل تزریق سرم است که مانع ایجاد نشتی در آن می‌شود. وزیر بهداشت یکی از مهم‌ترین سیاست‌‌‌های دولت را ایجاد تسهیلات بیشتر برای تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: امیدواریم تولیدکنندگان بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. عین‌‌‌اللهی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم بانک‌ها را تشویق کنیم که سرمایه‌گذاری‌‌‌های بیشتری در زمینه دارو انجام دهند، گفت: با توجه به اینکه دارو یک فناوری سودآور است که مردم نیز از آن منتفع خواهند شد، امیدواریم بانک‌ها در مسیر سرمایه‌گذاری در این صنعت حرکت کنند.

راه‌اندازی خطوط جدیدتولید سرم و آنتی‌بیوتیک

همچنین وزیر بهداشت خبرداد با کاهش ارزش‌افزوده گمرکی مواد اولیه دارویی از ۹ به یک‌‌درصد و همچنین با مصوبات جدید شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان دارو، تولید دارو و سرم افزایش می‌‌‌یابد. وی با بیان مطلب فوق گفت: ظرف دوهفته آینده نیاز بازار به آنتی‌بیوتیک به‌طور کامل رفع می‌شود. خط جدید سرم‌‌‌سازی داروپخش با استفاده از فناوری جدید و همچنین خطوط سرم‌‌‌سازی جدید در تبریز، اهواز و گلپایگان تا پایان سال با هدف اشباع بازار داخلی از سرم و حضور در بازارهای صادراتی راه‌اندازی می‌شود.

ظرفیت تولید ۳ میلیون سرم در ماه

در خبری دیگر میزان سرم تولیدی کشور تقریبا ۱۴ تا ۱۵میلیون در ماه است که این میزان حدود یک تا ۲میلیون از نیاز کشور کمتر است. رئیس سازمان غذا و دارو از راه‌‌‌اندازی خط تولید سرم در یکی از شرکت‌های داروسازی در کشور با ظرفیت حداقل ۳میلیون سرم در ماه طی یکی دوماه آینده خبر داد و گفت: تا اوایل سال گذشته میزان نیاز ما به سرم در ماه ۵/ ۱۰میلیون بود و الباقی ذخیره می‌‌‌شد؛ اما از زمانی‌‌‌که پیک پنجم کرونا شروع شد، این نیاز به‌شدت بالا رفت. سیدحیدر محمدی افزود: از تابستان امسال مجددا به مشکل کمبود سرم برخوردیم و از همین رو واردات را ادامه دادیم و در حال حاضر هفته‌‌‌ای حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌هزار سرم وارد کشور می‌شود. دو شرکت داروسازی در اهواز و اصفهان از سال دیگر خط تولید سرم را راه‌‌‌اندازی می‌کنند و یکی از شرکت‌های سرم‌‌‌ساز ما نیز ظرفیت تولید خود را دوبرابر می‌کند. بنابراین از اواخر امسال یا اوایل سال آینده نه‌تنها واردات سرم نخواهیم داشت، بلکه صادر هم خواهیم کرد.