بیمارستان مجازی در «اسنپ‌دکتر»

اگرچه سیر تحول خدمات دیجیتال حتی پیش از شیوع کرونا هم به خوبی در حال پیشرفت بود، اما پاندمی کرونا و به تبع آن قرنطینه‌های اجباری به گذار سریع‌‌تر به محیط دیجیتال در حوزه بهداشت و درمان هم کمک کرد و دریافت خدمات پزشکی دیجیتال را سرعت بخشید. در جوامع امروزی با توجه به شرایط زندگی حضور در مطب‌‌ها برای دریافت نوبت با توجه به مشکلاتی ازجمله کمبود زمان، پرمشغله بودن، افزایش ترافیک و... دشوارتر از قبل شده است‌‌‌‌. لذا به کارگیری خدمات پزشکی دیجیتال و معرفی خدمات پزشکی از راه دور توانسته مشکل اتلاف وقت به کمک تکنولوژی را برطرف کند و برابری در دریافت خدمات درمانی را افزایش دهد.

این خدمات رویکرد پیشگیرانه بیشتری دارند تا بیماران مجبور به درمان نباشند. این تکنولوژی باعث می‌شود تا در جوامعی که از خدمات درمانی کمتری برخوردارند‌‌ یا به حاشیه رانده شده‌‌اند، مردم خدمات باکیفیت‌‌تری دریافت کنند. ارائه خدمات پزشکی دیجیتال باعث می‌شود همه افراد با هر گروه سنی، جنسیت و نژادی خدمات یکسانی دریافت کنند. همچنین داروها و خدمات غیرقابل دسترس، دیگر معنایی نخواهد داشت. مهم‌تر از آن باعث می‌شود مراحل ساده و ابتدایی درمان بدون مراجعه حضوری به پزشک انجام شود و پزشکان بیشتر وقت خود را به درمان بیماران و شخصی‌‌سازی داروها اختصاص دهند.

آغاز به کار اسنپ دکتر

بر این اساس، سامانه‌ها و نرم‌افزارهایی طراحی شده‌‌اند که به کمک آنها می‌توان به صورت غیرحضوری و آنلاین نوبت پزشکی را دریافت کرد و مشکلات روش مراجعه حضوری را به حداقل رساند. در همین راستا «اسنپ‌‌دکتر» حدود دو سال پیش با سرمایه‌‌‌‌گذاری گروه اسنپ در اپلیکیشن هاسپیتل که در مشاوره پزشکی دور فعالیت می‌کرد، شکل گرفت و با ری‌‌برند شدن هاسپیتل، کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر این سامانه راهکاری سریع و شبانه‌روزی برای دسترسی عموم مردم به خدمات پزشکی است و خدماتی همچون مشاوره آنلاین پزشکی و روان‌شناسی، سفارش آنلاین دارو، آزمایش در منزل، خدمات پزشکی و پرستاری در منزل و رزرو آنلاین مطب را به کاربران خود ارائه می‌کند و پل ارتباطی میان کاربران با ارائه‎دهندگان خدمات مشاوره پزشکی و روان‌شناسی است.

تعداد کاربران اسنپ ‌‌دکتر

در همین رابطه گلرخ داوران هم‌بنیان‌‌‌گذار و مدیرعامل اسنپ ‌‌دکتر درباره تعداد کاربران و حوزه‌های مورد استفاده مردم گفت: در حال حاضر اسنپ ‌‌دکتر ۱۲ میلیون کاربر دارد و با توجه به تنوع خدماتی که ارائه می‌دهیم، روزانه بخشی از این کاربران به پلتفرم ما مراجعه می‌کنند و از این خدمات بهره می‌‌برند که به‌طور عمده خدمات مشاوره پزشکی و روان‌شناسی، آزمایش دارو و سرویس سفارش آنلاین دارو، بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

26 (1) copy

معیارهای انتخاب پزشکان

داوران درباره معیارهای مورد نظر برای انتخاب پزشکان جهت عضویت در اسنپ دکتر تشریح کرد: همه پزشکانی که عضویت نظام پزشکی و پروانه مطب فعال دارند، می‌توانند برای فعالیت در اسنپ ‌‌دکتر به ما درخواست بدهند. درباره روان‌شناسان هم داشتن پروانه نظام روان‌شناسی یا فعالیت در یک موسسه معتبر و قبولی در مصاحبه با تیم کیفیت اسنپ دکتر شرط عضویت است.

وی همچنین درباره نحوه بررسی صلاحیت پزشکان جهت عضویت در سامانه اسنپ دکتر توضیح داد: روند بررسی مدارک و ثبت نام پزشکان طی یک فرآیند دقیق انجام می‌شود که شامل دریافت اطلاعات هویتی و کارت نظام پزشکی برای پزشکان عمومی و کارت نظام پزشکی و پروانه مطب برای پزشکان متخصص است. همچنین مدارک هویتی مانند کارت ملی و کارت نظام پزشکی با اطلاعات موجود در سایت نظام پزشکی تطبیق داده می‌شود. شماره تلفن پزشک هم از طریق سامانه شاهکار چک می‌شود تا مالکیت تلفن همراه پزشک یا روان‌شناس تایید شود. سپس پزشک یا روان‌شناس به عضویت سامانه اسنپ ‌‌دکتر درخواهد آمد. داوران یادآور شد: همچنین ما کیفیت مشاوره‌ها را از طریق بیماران خود مورد ارزیابی قرار می‌‌‌دهیم. پزشکان همکار ما در این طرح، با سایر پزشکان در قالب بیمار تماس می‌گیرند و کیفیت مشاوره و شیوه شرح حال‌‌‌گیری از بیمار، تشخیص بیماری و رفتار حرفه‌‌‌ای پزشک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

محاسبه هزینه ویزیت پزشکان

به گزارش «دنیای اقتصاد» سوالی که شاید برای عموم مردم و افراد علاقه‌مند به استفاده از این اپلیکیشن مطرح شود این است که با توجه به اینکه این خدمات به صورت آنلاین به کاربران ارائه می‌شود، هزینه ویزیت پزشکان به چه صورت محاسبه می‌شود. این پزشک در این زمینه اظهار کرد: هزینه ویزیت بر اساس تعرفه‌های موجود، برای پزشکان عمومی و متخصص محاسبه می‌شود و بعد از انجام مشاوره و ارسال نسخه و توصیه پزشک برای بیمار، به حساب پزشک واریز می‌شود.

مدیرعامل اسنپ ‌‌دکتر همچنین درباره نحوه محاسبه مالیات پزشکان گفت: ما در اسنپ ‌‌دکتر به عنوان یک اپلیکیشن واسط عمل می‌کنیم؛ درواقع ما پزشک را به کاربر (بیمار) متصل می‌کنیم و بابت این خدمات مبلغی را به عنوان کمیسیون از پزشک دریافت می‌کنیم و بقیه درآمد به حساب پزشک واریز می‌شود. وی ادامه داد: پزشک موظف است مالیات بر درآمدی را که کسب کرده است، خودش پرداخت کند و این وظیفه پزشک یا سایر بخش‌ها مثل مراکز درمانی همکار یا داروخانه‌ها است که مالیات بر درآمد خود را بر اساس قوانین مالیاتی پرداخت کنند. اما ما به عنوان یک شرکت مستقل با نام تجاری اسنپ ‌‌دکتر، مالیات بر درآمد خود را به اداره دارایی پرداخت می‌کنیم.

اقدامات انجام شده برای ارتقای اپلیکیشن

داوران درباره رقبای داخلی اسنپ دکتر تصریح کرد: خوشبختانه در کشور اپلیکیشن‌‌هایی در حوزه سلامت در حال فعالیت هستند و ما خوشحالیم در فضایی فعالیت می‌کنیم که رقابت در آن وجود دارد و هر کسب و کاری تلاش می‌کند تا با ارتقای خدمات خود کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند.وی درباره اقدامات انجام شده برای ارتقای این اپلیکیشن، اطلاع‌رسانی برای عموم مردم و فرهنگ‌‌‌سازی جهت استفاده از این قابلیت بیان کرد: ما تلاش کرده‌‌‌ایم تا از طریق همکاری با رسانه‌‌‌ها بر مزایای استفاده از اپلیکیشن‌‌های سلامت، مانند عدالت دسترسی به خدمات پزشکی یا ایجاد فضای امن برای مشاوره‌‌‌های روان‌شناسی تاکید کنیم.

اسنپ ‌‌دکتر، یک بیمارستان مجازی

داوران در ادامه اظهارات خود با اشاره به مزایا و کاستی‌های این نوع اپلیکیشن نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی در ایران بیان کرد: ما همواره در حال مانیتور کردن و بررسی وضعیت اپلیکیشن‌‌های مشابه خارجی و داخلی هستیم و تقریبا تمام خدمات پزشکی آنلاین را که در اپلیکیشن‌‌های مطرح جهان عرضه می‌شود، ما هم ارائه می‌‌دهیم. وی افزود: ما نسبت به اپلیکیشن‌‌‌های داخلی نیز خدمات بسیار جامعی را به کاربران ارائه می‌‌دهیم و اسنپ ‌‌دکتر مانند یک بیمارستان مجازی تمام خدمات پزشکی آنلاین مورد نیاز کاربران را تامین می‌کند. در عین حال خدمت تهیه آنلاین نسخه دارو هم تنها توسط اسنپ ‎دکتر در ایران ارائه می‌شود.

هماهنگی با بخش‌های دولتی؛ مانع اصلی

براساس این گزارش، امروز مسائل و مشکلات متعددی در حوزه سلامت و درمان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش هزینه‌های درمان، قیمت دارو، مالیات، بیمه‌ها و... اشاره کرد که فعالان حوزه دارو و درمان کشور با آن مواجه هستند. این فعال حوزه بهداشت و درمان با اشاره به مشکلات اثرگذار بر روند فعالیت این مجموعه تصریح کرد: مشکلات ما بیش از همه از جنس هماهنگی با بخش‌های دولتی برای در دسترس‌‌پذیرتر کردن خدمات ‌‌ما برای همگان است و امیدواریم در آینده این مشکلات به حداقل برسد.

وی ادامه داد: درباره قیمت دارو در بخش داروخانه با مانیتورینگ مداوم می‌کوشیم تا قیمت دارو با نرخ مصوب توسط داروخانه و مسوول فنی به کاربر ارائه شود. همین طور در مشاوره پزشکی سعی کرده‌ایم تا کمترین افزایش قیمت سالانه را داشته باشیم تا امکان دسترسی به خدمات برای عموم افراد جامعه وجود داشته باشد. در خدمات آزمایشگاهی در منزل توسط اسنپ دکتر هم امکان استفاده از بیمه‌های تکمیلی وجود دارد.

همکاری با شرکت‌های بیمه

داوران ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با شرکت‌های بیمه تاکید کرد: ما تمایل زیادی به همکاری با شرکت‎های بیمه داریم تا بتوانیم خدمات خود را با پوشش بیمه در اختیار کاربران قرار دهیم و بر این باوریم که استفاده از خدمات آنلاین و در دسترس و تشخیص و درمان بیماری در مراحل اولیه و کم‌هزینه‌‌تر از هزینه‌های نهایی شرکت‌‌های بیمه‌ای کم خواهد کرد.به گفته این پزشک، در حال حاضر افراد تحت پوشش بیمه‌‌ تکمیلی سامان می‌توانند با استفاده از بیمه از خدمات مشاوره‌‌ پزشکی در اسنپ ‌‌دکتر بهره‌‌مند شوند و جای امیدواری است که در آینده با همکاری سایر شرکت‌‌های بیمه و به‌ویژه بیمه‌های پایه، افراد بیشتری بتوانند با استفاده از بیمه‌های درمانی، از خدمات پزشکی و بهداشتی آنلاین استفاده کنند.

طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل اسنپ ‌‌دکتر درباره طرح‌های توسعه‌ای اسنپ دکتر در آینده نزدیک و ماه‌های پیش رو اعلام کرد: ما در حال حاضر در حال تلاش برای دسترس‌پذیر کردن برخی از خدمات‌‌ بخش آفلاین و خدمات نسخه آنلاین دارو در سراسر ایران هستیم و آخرین امکانی که به خدمات اسنپ دکتر اضافه شده است، سرویس رزرو آنلاین ویزیت پزشک است.

26 (3) copy