این در حالی است که دستور زدن ماسک در فضای باز در ۲ مه ‌سال جاری لغو شد، زیرا پس از اوج گرفتن موج اُمیکرون BA.۱ و BA.۲ در ماه مارس، تعداد عفونت‌های جدید روند نزولی را نشان داد. اما الزام به زدن ماسک در فضاهای سرپوشیده مانند دفاتر اداری، کافه‌ها، بیمارستان‌‌ها و حمل‌‌ونقل عمومی همچنان پابرجاست و متخلفان مشمول جریمه ۱۰۰ هزار وونی (۷۲ دلاری) می‌شوند. با این حال، اکنون که کشورهای دیگری مانند دانمارک و سنگاپور، همراه با کلیه ایالت‌های ایالات متحده، الزامات زدن ماسک را برای فضاهای داخلی حذف کرده یا کاهش داده‌اند، برخی از دولت کره می‌خواهند تا اقدامات مشابهی را انجام دهد.

جونگ جائه هون، استاد علوم پزشکی پیشگیرانه در دانشکده پزشکی گاچون، در این خصوص اظهار کرد: در نهایت، دستور زدن ماسک در داخل ساختمان‌ها و همچنین قانون اجباری قرنطینه کردن خود برای ناقلان ویروس باید لغو شود. ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در میان کارشناسان و مقامات درباره زمان مناسب برای حذف این اقدامات وجود داشته باشد، اما جامعه کره در مرحله‌‌ای است تا بحث‌ها در رابطه با این موضوعات را آغاز کند. وی توصیه کرد که مقامات باید به تدریج اجبار زدن ماسک را کاهش دهند، به عنوان مثال ابتدا الزام به زدن ماسک در مکان‌هایی با خطر انتقال ویروس نسبتا کم را برداشته و قوانین را برای کودکان در سایر گروه‌های سنی کاهش دهند.

این در حالی است که کارشناسان رشد کودکان ابراز نگرانی کرده‌اند که استفاده طولانی‌مدت از ماسک می‌تواند تاثیر منفی بر کودکان داشته باشد و رشد تکلم و رفتار اجتماعی آنها را کُند نماید زیرا آنها قادر به تماشای صورت و دهان بزرگسالان نیستند. جونگ کی سوک، استاد دپارتمان بیماری‌های تنفسی و آلرژی در دانشگاه هالیم، که سرپرست تیم واکنش ویژه دولت برای مقابله با کووید-۱۹ در کره جنوبی است، گفت که اجبار زدن ماسک‌‌ داخل خانه‌ها را می‌توان در بهار آینده برداشت.

او در مصاحبه‌ای با رادیو ‌ام بی‌سی در روز سه‌شنبه هفته گذشته، با به اشتراک گذاشتن تجربه اخیر خود در کنفرانس بیماری‌های تنفسی که در اروپا برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم قانون زدن ماسک در کره نیز مانند کشورهای اروپایی کاهش یابد. به گفته وی حتی پزشکان بیماری‌های تنفسی در داخل خانه ماسک نمی‌زدند و این باعث شد فکر کنم که ما نیز می‌توانیم همین راه را طی کنیم. یونگ اضافه کرد که احتمالا حذف این حکم در بهار سال آینده پس از گذری کردن فصل آینده آنفلوآنزای زمستانی و در عین حال مشاهده چگونگی توسعه همه‌‌گیری، بی‌‌خطر خواهد بود.

آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در کره جنوبی (KDCA) به نوبه خود، با توجه به تهدید قریب‌الوقوع یک پاندمی دوگانه، یک فصل شدید آنفلوآنزا که همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا رخ می‌دهد، موضع محتاطانه‌ای درباره پایان دادن به زدن ماسک اتخاذ می‌کند. لیم سوک یانگ، یکی از مقامات ارشد KDCA طی یک جلسه توجیهی اعلام کرد: احتمال زیادی وجود دارد که شاهد شیوع هر دو بیماری عفونی آنفلوآنزا و سویه‌های کووید‌-۱۹ باشیم. وی خاطرنشان کرد: ما شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد بیماران آنفلوآنزا هستیم که در دو سال گذشته مشاهده نشده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی الزام زدن ماسک برداشته می‌شود، گفت: با رصد وضعیت ویروس در کشور و خارج از کشور، زمان برداشتن قانون ماسک را بررسی می‌کنیم و نظرات کارشناسان را نیز جمع‌آوری می‌کنیم. در همین حال، آژانس KDCA بالغ بر ۹۳۹۸۱ مورد عفونت جدید را برای روز سه‌‌شنبه هفته گذشته گزارش کرد که مجموع موارد ابتلا را به ۲۴۱۹۳۰۳۸ مورد افزایش داد. این رقم روزانه نزدیک به ۳۷هزار نفر نسبت به روز گذشته افزایش داشت که احتمالا به دلیل افزایش سفرهای تابستانی و تجمع در نخستین تعطیلات Chuseok (از ۹ تا ۱۲ سپتامبر) از زمان لغو اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی است.

هشدار کارشناسان

کارشناسان روز دوشنبه گذشته هشدار دادند که شیوع همزمان کووید-۱۹ و آنفلوآنزای فصلی که «پاندمی دو‌گانه» نامیده می‌شود، می‌تواند در پاییز و زمستان امسال کره را درگیر خود کند و خواستار ایجاد یک واکنش پزشکی کامل در صورت بروز چنین شیوعی شدند. بر اساس آخرین داده‌های گردآوری شده توسط آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره، تعداد بیمارانی که علائم احتمالی آنفلوآنزا را نشان می‌دادند، بین ۲۸ اوت تا ۳ سپتامبر به ۷/ ۴ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ بیمار سرپایی رسید که به‌طور پیوسته از ۳/ ۳ مورد ثبت شده در چهار هفته قبل افزایش یافته است.

موارد مبتلا به کووید-۱۹ کره در ماه‌های اخیر پس از اینکه در اواسط ماه اوت به حدود ۱۸۰ هزار نفر رسید، کاهش یافته است، زیرا آخرین موج نوع اُمیکرون در حال کاهش است. فقط در روز دوشنبه، این کشور ۳۶۹۳۸ عفونت جدید را گزارش کرد. با این حال، مقامات بهداشتی کره جنوبی از مردم خواسته‌‌اند تا هوشیار باشند، زیرا این کشور در آستانه ورود به نخستین فصل زمستان بدون قوانین فاصله‌‌گذاری اجتماعی از زمان شیوع کووید‌-۱۹ است. تعطیلات چهار روزه برداشت پاییزی Chuseok نیز که از جمعه گذشته آغاز شد، همچنین به عنوان یک محرک بالقوه برای افزایش یک ویروس دیگر ذکر شده است. کارشناسان این نگرانی را مطرح کردند که سناریوی افزایش کووید-۱۹ همزمان با شیوع آنفلوآنزا می‌تواند باعث سردرگمی بزرگی در بین شهروندان کره‌ای شده و همچنین منجر به افزایش سریع موارد جدی شود که می‌تواند سیستم پزشکی را در سراسر این کشور تحت تاثیر قرار دهد.

کیم تاک، استاد پزشکی در بیمارستان بوچئون دانشگاه سونچون‌‌هیانگ، گفت: حال که با یک پاندمی دوقلو یا دوگانه مواجه هستیم، باید بتوانیم تشخیص دهیم که کووید-۱۹ است یا نه، اما آزمایش‌‌های آنتی‌‌ژن محدودیت‌‌هایی دارند. متخصصان پزشکی نیز خواستار آمادگی کامل و اتخاذ اقدامات لازم برای شناسایی و درمان بیماری‌ها در شرایط پاندمی دوگانه و احتمالا ارائه آزمایش واکنش زنجیره‌‌ای پلیمراز (PCR) طراحی شده برای تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کووید-۱۹ هستند. آنها همچنین از مقامات وزارت بهداشت کره جنوبی خواستند تا یک طرح واکسیناسیون برای مردم تهیه کنند تا بتوانند واکسن کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را با هم دریافت کنند.