اما نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی برای توجیه علت، موضوع عجیبی را عنوان کرده است.

محمدحسین اسلامیان در این خصوص به تجارت نیوز گفت: «وقتی لوازم خانگی گران می‌شود هزینه تعمیر آن هم بالا می‌رود. به‌عنوان مثال کسی که سوار خودروی خارجی شده تا چندی پیش با ۲۰۰ هزار تومان روغن ماشین خود را عوض کرده اما اخیرا با افزایش چشمگیر قیمت‌ها هزینه تعویض روغن خودرویش به یک میلیون تومان رسیده است. درباره لوازم خانگی هم چنین وضعیتی وجود دارد.»

وی ادامه داد: «کسی که یک ساید بای ساید لاکچری با قیمت ۹۰ میلیون تومان می‌خرد طبیعی است که بخواهد کمپرسور یخچال را با هزینه ۱۰ میلیون تومان تعویض کند، چراکه تعویض کمپرسور یخچال ساید بای ساید ایرانی نیز بین چهار تا پنج میلیون تومان آب می‌خورد.»

اسلامیان همچنین گفت: «واردات کمپرسور آزاد است و کمپرسور برخی یخچال‌های ایرانی از چین و سنگاپور خریداری می‌شود. البته در یخچال‌های ایرانی کمپرسورهای اتریشی و ایتالیایی به‌کار برده شده که واردکنندگان از کشورهای مورد اشاره وارد می‌کنند.»

وی به مردم توصیه کرد: «چنانچه قصد خرید کالا دارند حتما کد کالا را در سامانه جامع گارانتی استعلام بگیرند.»

این درحالی است که فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند ساید‌بای‌سایدهایی که گارانتی دارند می‌توانند تا پنج سال از گارانتی رایگان استفاده کنند ولی کسانی که کالای قاچاق می‌خرند باید از جیب خودشان این هزینه را پرداخت کنند.