گلایه از صادرات سنگ ساختمانی خام

مهدی ملک‌زاده، رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌تراش تهران با ابراز تاسف از برخی عملکرد‌ها بیان کرد: سال‌های زیادی فرصت پرورش متخصص را داشته‌ایم اما متاسفانه بهره‌برداری از منابع و متخصصان و نیروی کاری که در کنار هم می‌تواند کشور را از هر بحرانی رهایی بخشد، صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در بحث منابع طبیعی و مواد اولیه مانند نفت و سنگ که خاص کشور ایران است و از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت استفاده بهینه به این منابع دقت و برای تولید از آن بهره‌برداری می‌شد، می‌توانستیم در تمامی کالاهایی که امروزه از کشورهای دیگر خصوصا چین وارد می‌‌کنیم، خودمان صادرکننده آن کالا باشیم.

ملک‌زاده با ابراز تاسف از اینکه منابع مهم مانند سنگ ‌با‌ارزش کشورمان با خام‌فروشی به ارزان‌ترین قیمت به خارجی‌ها به‌باد می‌رود تصریح کرد: خام‌فروشی موجب وابستگی به کالای خارجی می‌شود. این امر باعث تعطیلی کارخانه‌های داخلی، رکود تولید، بیکاری نیروی جوان و سرخوردگی متخصصان در تمامی حیطه‌های اقتصادی کشور می‌شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۶۵۰۰ سنگ‌بر و سنگ‌تراش در کشور گفت: بیش از ۶۵۰۰ متخصص و هنرمند در صنعت سنگ در کشور وجود دارد که تنها از پتانسیل ۱۵۰۰ نفر از این افراد به‌طور تخصصی استفاده می‌شود و مابقی طی سال فعالیت مهمی برای گردش اقتصادی ندارند، حال آنکه خام‌فروشی در کشور بیداد می‌کند.

رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌تراش تهران تاکید کرد: سال‌هاست که فریاد می‌زنیم دست از خام‌فروشی بردارید، منابع کشور را ارزان به دست بیگانه نسپارید. از متخصصان ایرانی برای فرآوری روی این سنگ‌ها استفاده کنید اما گوش‌شنوایی وجود ندارد. صادرات سنگ‌خام به دست عده‌ای خاص افتاده و هر‌چه بخواهند با منابع طبیعی کشور انجام می‌دهند، هیچ‌کسی هم به فکر نیست. باید از خام‌فروشی به خارجی‌ها جلوگیری کنیم. پول کشورمان را به خزانه دیگران نریزیم.

وی با تاکید بر لزوم دقت در فرمایش رهبری گفت: از مانع‌های موجود که کاملا محرز و آشکار است می‌توان به انواع بوروکراسی‌های اداری از سوی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی اشاره کرد. فعال اقتصادی برای هر‌کاری که بخواهد انجام دهد، مانع‌های زیادی بر سر راه دارد، مانند بهره‌های فوق‌سنگینی که بر وام‌های متعلق به تولید از سوی بانک‌ها بسته می‌شود.