آسیب کرونا بر کسب‌وکار در استان اصفهان

براساس این آمار، نرخ بیکاری در بین مردان استان اصفهان در تابستان امسال به ۴/ ۱۰ درصد و در بین زنان به ۱/ ۱۷ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۶/ ۱ درصد و ۲/ ۰ درصد افزایش دارد.

همچنین نگاهی به نرخ مشارکت اقتصادی این خطه نشان می‌دهد که این شاخص در تابستان امسال به ۳/ ۴۲ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴/ ۳ درصدی را نشان می‌دهد؛ نرخ مشارکت اقتصادی از تقسیم جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سنین کار به‌دست می‌آید ؛ بنابراین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بازتاب حضور کمتر افراد در سنین کار به سوی بازار کار است.

بررسی سهم مشاغل مختلف در استان اصفهان در تابستان امسال نیز حاکی از سهم ۲/ ۱۲ درصدی در بخش کشاورزی، ۶/ ۴۳ درصدی در بخش صنعت و ۴۴/ ۲ درصدی در بخش خدمات است که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که مشاغل صنعتی افزایش ۲/ ۳ درصدی و مشاغل خدماتی کاهش ۹/ ۲ درصدی یافتند و بخش کشاورزی چندان تفاوتی نکرده و صرفا ۳/ ۰ درصد کاهش داشت.

کرونا در تابستان گذشته تاثیر زیادی روی مشاغل به‌ویژه در بخش خدمات گذاشت. در این فصل بسیاری از کسب‌وکارهای خدماتی مانند گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها و حمل‌ونقل نسبت به فصل تابستان سال‌های گذشته به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا با کمبود تقاضا مواجه بودند.

سهم مشاغل خدماتی در تابستان نسبت به بهار امسال به میزان ۲ درصد کاهش داشت و به ۲/ ۴۴ درصد رسید.

علاوه بر بخش گردشگری مشاغل خدماتی دیگری مانند کسب‌وکارهای شهری، ورزشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، تالارها و فرهنگسراها نیز تحت تاثیر اوج‌گیری کرونا قرار گرفتند.

مشاغل در بخش کشاورزی اصفهان طی تابستان با توجه به تامین آب تغییر زیادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بهار امسال نداشت. اما مشاغل بخش صنعت با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، به‌ویژه نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه با وضعیت بهتری نسبت به بخش‌های دیگر روبه‌رو بود.

لعلی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان درباره وضعیت کسب‌وکارهای استان می‌گوید: بخش بزرگی از کاهش این شاخص در بهار و تابستان امسال مربوط به زنان باشد ؛زیرا به احتمال زیاد تعدادی از آنها ترجیح دادند که به‌دلیل شیوع کرونا سر کار نروند یا جویای کار نباشند.

این کارشناس، اشتغال ناقص را یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در نرخ‌های بیکاری و مشارکت اقتصادی دانست و گفت: اشتغال ناقص به فردی گفته می‌شود که در طول هفته مرجع، یک تا ۴۳ ساعت کار کرده باشد، این فرد جویای کار است و اشتغال کامل ندارد؛ اما بیکار نیست.

لعلی با بیان اینکه اشتغال ناقص بیشتر شامل کارهای ساختمانی و فصلی و نیروهای خدماتی ساعتی است، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا تاثیر بسزایی در افزایش اشتغال ناقص داشت و باعث شد که این شاخص با ۲ درصد افزایش به ۶/ ۱۱ درصد در تابستان امسال برسد.

وی یکی از نقاط قابل توجه در آمار اشتغال و بیکاری امسال را مربوط به نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال خواند و توضیح داد: این نرخ در تابستان امسال به ۲۲ درصد رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳/ ۶ درصد کاهش یافت.

این کارشناس تاکید کرد: لازم است تحقیقات مناسبی در این زمینه و ریشه‌یابی آن صورت گیرد که چگونه در شرایط شیوع کرونا و افزایش نسبی نرخ بیکاری، این شاخص در بین جوانان ۱۵ تا ۲۲ سال کاهش یافت.

به گفته وی ممکن است تمایل جوانان به برخی مشاغل جدید یا واسطه‌گری در سال‌های اخیر در این امر تاثیر داشته باشد.