بی‌توجهی به تعیین تکلیف قیمت

در یک ماه گذشته تامین ارز به دلیل مساله حمل‌ونقل با مشکلاتی روبه‌رو شد زیرا یک شرکت حمل‌ونقل ریلی به‌دنبال افزایش قیمت کرایه حمل بوده و با تاخیر آرد را حمل می‌کرد.» وی با تاکید بر اینکه نانوایی‌ها یک سال است که قیمت‌های خود را تغییر نداده‌اند ادامه داد: «با توجه به افزایش قیمت کرایه حمل، حقوق کارگر و هزینه‌های آب و برق و... متاسفانه نانوایان یک‌سال است که قیمت‌های خود را تغییر نداده و با نرخ سابق نان را به‌دست مردم می‌دهند. این درحالی است که قرار بود به محض افزایش هزینه نانوایان در قیمت نان تجدیدنظر شود ولی هنوز منتظر نظر مسوولان هستیم.»

 فداکاری نانوایان

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر نانوایان را متقاعد کرده‌ایم که نان را با قیمت سال گذشته بفروشند، خاطرنشان کرد: «نانوایان با تبعیت از این اقدام فداکاری کرده و با وجود اینکه روزانه ۴۰۰ هزار تومان به هزینه‌های هر نانوایی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته اضافه شده است، هنوز افرایش قیمتی صورت نگرفته است. درخصوص افزایش قیمت نان به همه مسوولان مربوطه نامه زده‌ایم تا تکلیف نانوایان نیز مشخص شود ولی هنوز در بلاتکلیفی هستیم. نانوایی‌ها ضعیف‌ترین قشر اصناف بوده زیرا نان لواش دانه‌ای ۳۰۰ یا ۵۵۰ تومانی را حتی نمی‌توان برای یک دانه کارت کشید زیرا باید رقم آن بالای هزار تومان باشد. اتحادیه درخواست افزایش قیمت را مدت‌هاست به سازمان حمایت ارائه کرده وظیفه و ستاد تنظیم بازار نیز رسیدگی به همین موارد است ولی نمی‌دانم چرا این صنف را از بلاتکلیفی خلاص نمی‌کنند. همچنین کارگروه ملی آرد و نان نیز تشکیل شده، کار این کارگروه نیز رسیدگی به وضعیت آرد و نان کشور است ولی نمی‌دانم چرا برای نان تصمیمی گرفته نشده است.»

 افزایش قیمت خمیرمایه و کرایه حمل

نوروزی‌مقدم با بیان اینکه قیمت خمیرمایه امسال دو بار و هر بار ۲۵ درصد گران شد، از افزایش قیمت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و تاثیر آن بر نانوایی‌ها صحبت کرد وگفت: «کرایه حمل نیز از ۱۱ مهر ماه سال جاری به‌طور میانگین ۵۵درصد افزایش یافته است. بنابراین لازم است برای نان نیز تصمیم‌گیری شود. جلسه‌ای در ۲۹ تیرماه با ستاد تنظیم بازار در این خصوص برگزار شد که ما آنالیز قیمتی را ارائه کردیم و ستاد تنظیم بازار نیز به سازمان حمایت اعلام کرده که آنالیز را بررسی و به ستاد تنظیم بازار نتیجه را اعلام کند، اما از آن زمان تا کنون خبری نشده است. البته ما مرتب نامه‌نگاری می‌کنیم تا بتوانیم تکلیف نانوایان را مشخص کنیم و منتظر تصمیم مسوولان در این خصوص هستیم.»